Warszawska Praga przechodzi lifting

Marta Bellon
opublikowano: 11-08-2009, 00:00

Imponujący rozmachem plan zagospodarowania okolic stadionu nie ma szans na realizację do 2012 r.

Jeszcze przed mistrzostwami EURO 2012 poprawi się komunikacja w dzielnicy

Imponujący rozmachem plan zagospodarowania okolic stadionu nie ma szans na realizację do 2012 r.

Remonty warszawskich torowisk i dróg, które ułatwią kibicom dotarcie na Pragę, idą pełną parą i zgodnie z harmonogramem.

— Kluczowe torowiska już są lub będą zmodernizowane w najbliższej przyszłości. Remont wzdłuż Alej Jerozolimskich miasto ma już za sobą. Jesienią tego roku zakończy się też wymiana torowiska w alei Solidarności, a w 2010 r. rozpoczną się prace na ul. Targowej — wylicza Tomasz Andryszczyk, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.

W planach są też nowe wiaty i systemy informacji pasażerskiej. Do 2012 r. po Warszawie jeździć będzie też 130 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów.

Niestety budowa obwodnicy praskiej od ronda Wiatraczna do ronda Żaba jest zagrożona. Według ekspertów unijnych projekt nie spełnia wymogu ekonomiki przedsięwzięcia.

— Trwają konsultacje. Całkowity koszt inwestycji to 700-800 mln zł, a dotacje unijne miały wynosić 250 mln zł. Jeżeli projekt nie zostanie zrealizowany, miasto przeznaczy unijną dotację na inną inwestycję drogową — budowę ulicy Nowolazurowej. Pieniądze się nie zmarnują — zapewnia rzecznik UM.

Całkowite przeobrażenie przejdzie ulica Francuska na Saskiej Kępie, która będzie traktem spacerowo-kawiarnianym. W 2012 r. ma już przypominać Krakowskie Przedmieście. Miasto planuje rozpoczęcie prac modernizacyjnych jeszcze w tym sezonie budowlanym.

Duże zmiany czekają też przestrzeń nad Wisłą, między mostami Świętokrzyskim i Poniatowskiego. Na czas mistrzostw most Świętokrzyski stanie się prawdopodobnie przeprawą pieszą. Brzeg Wisły, po wycięciu drzew, zostanie zamieniony w miejską plażę — inwestycja będzie realizowana w latach 2010-11.

Tomasz Andryszczyk dobrze ocenia prace mające zapewnić swobodne poruszanie się po mieście w czasie EURO.

— W odniesieniu do wytycznych UEFA miasto już dziś jest optymalnie skomunikowane — przekonuje.

Następna stacja: Stadion

Oblicze zmieni także dworzec Stadion. Przebudowa będzie kosztować 8 mln zł, a prace torowe i peronowe, które przeprowadzą Polskie Linie Kolejowe (PLK), pochłoną 90 mln zł. Na razie przygotowywana jest wstępna dokumentacja projektowa. Według PKP prace powinny zakończyć się przed 2012 r., na razie nie ma zagrożenia, że nie zostaną wykonane w terminie.

Odnowiony zostanie również Dworzec Wschodni. Choć już w 2007 r. PKP zdecydowało o jego całkowitej modernizacji, dziś wiadomo, że zamiast niej, obiekt czeka przebudowa. Problemem są jak zwykle pieniądze. Dwa lata temu PKP zaczęło szukać prywatnego inwestora, który — w zamian za prawo do komercyjnego wykorzystania terenów wokół dworca — sfinansowałby jego remont. Zgłosiły się trzy firmy, ale rokowania zakończyły się fiaskiem pod koniec 2008 r.

— Firmy argumentowały, że dworzec jest źle skomunikowany i korzysta z niego za mało ludzi. Obawiały się, że zainwestowane w modernizację pieniądze się nie zwrócą. Podjęliśmy więc decyzję o przebudowie z własnych środków — mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Gruntowna zmiana wyglądu dworca ma kosztować 45 mln zł. PKP liczy, że tę inwestycję wesprze rząd. Jeszcze w tym roku zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie z budżetu państwa.

— Będzie to możliwe dzięki zmianie ustawy, jaką przeprowadził w zeszłym roku parlament. Uznano wtedy, że rząd może finansowo wesprzeć modernizację dworców, podobnie jak terminali lotniczych — tłumaczy Michał Wrzosek.

W najbliższym czasie PKP wyłoni pracownię, która przygotuje projekt architektoniczny. Ma z czego wybierać, bo do przetargu zgłosiło się aż 14 firm. Do końca roku powinien być znany generalny wykonawca, a zakończenie modernizacji planowane jest na początek 2012 r.

Błonia dopiero po EURO

W 2008 r. Narodowe Centrum Sportu (NCS) ogłosiło konkurs na zagospodarowanie okolic Stadionu Narodowego. Zwyciężyła koncepcja pracowni architektonicznych JEMS i Dawos, która zakładała wybudowanie m.in. wieżowca, centrum kongresowego i hali widowiskowo-sportowej. Choć zarówno minister sportu, jak i prezydent stolicy zapowiadali szybkie przystąpienie do prac, plany na długi czas ugrzęzły w szufladzie. Po roku od głośnego konkursu wiadomo, że wokół stadionu na pewno powstaną drogi, ścieżki piesze i infrastruktura podziemna, gdyż harmonogram realizacji Stadionu Narodowego i jego okolic zakłada, że teren ten musi być dostępny dla kibiców w czasie turnieju w 2012 r. Otoczenie zmieni się więc, ale nie w takim stopniu, jak zakładała to wizja zwycięzców konkursu.

Plan zagospodarowania okolic stadionu jest obecnie analizowany pod względem prawnym.

— Po analizie prawnej nastąpi analiza komercyjna, jej wyniki mają być znane w październiku — informuje Daria Kulińska, rzecznik NCS.

Podkreśla, że konieczne jest zweryfikowanie założeń konkursowych dotyczących komercyjnych funkcji obiektów, które miałyby powstać na terenie Stadion City, z uwzględnieniem aktualnej sytuacji ekonomicznej. Projekt zagospodarowania okolic stadionu ma szansę na realizację dopiero po 2012 r. Zanim rozpoczną się jakiekolwiek prace, wszyscy trzej właściciele terenów, czyli skarb państwa, PKP PLK i miasto Warszawa, muszą porozumieć się w tej sprawie.

Pod znakiem zapytania stoi też termin zakończenia planowanej odnowy parku Skaryszewskiego. Na razie nie wyznaczono terminu rozpoczęcia prac remontowych. Nie wiadomo więc, czy nowy park będzie gotowy na EURO. Planowana rewitalizacja ma przywrócić dawny blask i wydobyć estetyczne i historyczne wartości parku założonego ponad sto lat temu. Koncepcja odnowy zakłada m.in. odtworzenie ogrodów kwiatowych, stworzenie ekologicznych stref zieleni, a także remont dróg, placów i alei. Park ma być przyjazny niepełnosprawnym, rowerzystom, a nawet… kobietom spacerującym na wysokich obcasach. Koszt rewaloryzacji zostanie określony pod koniec tego roku.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Praga zyska dzięki EURO pod względem komunikacyjnym. Harmonogram remontów daje szansę, że mieszkańcy stolicy będą się mogli cieszyć niektórymi ułatwieniami jeszcze przed mistrzostwami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane