Warszawski high-street na celowniku światowych marek

Materiał partnera
opublikowano: 05-04-2016, 09:27

Następuje przełom w myśleniu międzynarodowych marek o ekspansji do stolicy Polski. Do otwierania flagowych sklepów up-market i premium w Warszawie zachęcają je dobre wskaźniki ekonomiczne, potencjał rozwoju high-streetu, widoczny postęp w zmieniającej się przyjaznej przestrzeni publicznej i przede wszystkim dostępność odpowiedniej jakości powierzchni handlowej. Wiele z nich znajdzie swoje miejsce w realizowanym przez Kulczyk Silverstein Properties budynku handlowo-biurowym przy Placu Trzech Krzyży. Oferta kompleksu ETHOS dopełni szlak reprezentacyjnych ulic handlowych i historycznego Traktu Królewskiego.

Maciej Zajdel, CEO Kulczyk Silverstein Properties

– Zmienia się bardzo wiele. Jeszcze dwa, trzy lata temu tzw. światowe marki z wyższej półki i premium rzadko myślały o otwieraniu sklepów w Warszawie.Teraz wiele z nich wpisuje nasz kraj do swoich planów inwestycyjnych i interesuje się jego potencjałem. Gdy kilka miesięcy temu wraz z partnerami: ambasadą RP w Paryżu, m.st. Warszawa, KPMG i BNP Paribas Real Estate zorganizowaliśmy w Paryżu spotkanie nt. potencjału Warszawy, wzięło w nim udział aż ponad 70 przedstawicieli marek up-market, premium i luksusowych z wielu sektorów: modowego, biżuteryjnego, dodatków i akcesoriów, restauracyjnego czy kosmetycznego. Wyraźnie widać analogię pomiędzy warszawskim a mediolańskim rynkiem dóbr luksusowych sprzed 20 lat, który dynamicznie się rozwinął. Mamy nadzieję, że Warszawa pójdzie tą samą drogą i zrobi to jeszcze szybciej – mówi Maciej Zajdel, CEO Kulczyk Silverstein Properties, inwestora kompleksu handlowo-biurowego ETHOS.

Atrakcyjna gospodarka

Patrząc globalnie, zagranicznych inwestorów przyciągają pozytywne dane ekonomiczne oraz informacje o coraz zamożniejszym polskim społeczeństwie, zyskującej na znaczeniu klasie średniej, która jest przedsiębiorcza i chętnie konsumowałaby owoce swojej pracy, a także rosnącej turystyce. Polska gospodarka uważana jest za jedną najbardziej atrakcyjnych w Europie i ma to swoje odzwierciedlenie również na rynku nieruchomości komercyjnych. Jak wynika z danych REAS, aż 67 % inwestorów uważa nasz kraj za „bardzo atrakcyjny” pod kątem lokowania tu inwestycji. Jednocześnie Warszawa zajmuje najwyższe miejsca w wielu rankingach oceniających atrakcyjność miast, m.in. najnowszym zestawieniu fDi zajmuje 3. miejsce w kategorii „europejskie miasta przyszłości”, wyprzedzając np. Pragę. Potencjał ekonomiczny potwierdza m.in. najnowszy raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”. Wynika z niego, że w 2018 r. w Polsce może mieszkać nawet 1,2 mln osób zamożnych i bogatych, których dochód netto sięgnie 209,2 mld zł. Ponadto Warszawę odwiedza coraz większa liczba tzw. turystów zakupowych, z których dużą część stanowią turyści z Azji. Dane BNP Paribas Real Estate mówią, że tylko w 2014 r. wydali oni w Polsce około 11,5 mld euro, a rosnąca liczba planowanych premier hoteli pięciogwiazdkowych w stolicy Polski każe myśleć o tych statystykach jeszcze bardziej optymistycznie. Aż trudno uwierzyć, że w tym roku – jak wynika z szacunków Polskiej Organizacji Turystycznej – Warszawę odwiedzi więcej osób niż Pragę.

Rewitalizacja budynku ETHOS zakłada realizację 8-metrowych reprezentacyjnych witryn wzdłuż obiektu, tuż przy ciągu pieszym pomiędzy Hotelem Sheraton a Nowym Światem

High street na czele

Marki up-market i premium szczególną możliwość rozwoju dostrzegają w sektorze high street. Poszukują odpowiednich wizerunkowo miejsc do budowania rozpoznawalności w otoczeniu wysokiej jakości przestrzeni publicznej. Warszawa znajduje się w gronie 8 największych miast europejskich z najsilniejszym potencjałem rozwoju ulic handlowych. Zmianę sposobu dokonywania zakupów w kierunku korzystania z przyjaznego high-streetu zdeterminują sami klienci. Mieszkańcy Warszawy, wzorem innych światowych stolic, coraz chętniej spędzają czas w otwartych przestrzeniach miejskich i korzystają z możliwości jakie daje miasto – spotykają się na placach, spacerują rewitalizowanymi traktami, korzystają ze ścieżek rowerowych czy z bijących rekordy popularności kawiarnianych ogródków. Model ten naturalnie przeniosą na zachowania zakupowe, w czym międzynarodowe marki widzą swoją szansę.

Kluczowa rewitalizacja

Zdaniem Macieja Zajdla, CEO Kulczyk Silverstein Properties, do kontynuacji pozytywnego trendu przyciągania zagranicznych inwestorów do Warszawy konieczna jest stabilna i długoterminowo przewidywalna polityka państwa oraz współpraca władz Warszawy z wieloma partnerami. Jednym z kluczowych wspólnych wyzwań w najbliższym czasie jest kontynuacja kreowania przyjaznej przestrzeni publicznej. Spółka KSP zaangażowała się m.in. w działania Koalicji na Rzecz Rewitalizacji Placu Trzech Krzyży – szerokiego ciała, którego członkami są przedstawiciele wszystkich środowisk – biznesowych (m.in. Giełda Papierów Wartościowych), społecznych (np. Instytut Głuchoniemych, Fundacja Bogny Świątkowskiej Bęc Zmiana) czy artystycznych (m.in. Teatr IMKA). Celem działań Koalicji jest ożywienie tego jedynego wielkomiejskiego placu w Warszawie, przy optymalnym zachowaniu ruchu kołowego i wpisanie Placu Trzech Krzyży w miejski program „Nowego Centrum Warszawy”, zakładający odrodzenie Traktu Królewskiego i rewitalizację zabudowy miejskiej. Co ciekawe, Plac Trzech Krzyży jest częścią tzw. Uśmiechu Warszawy, łączącego najciekawsze historyczne place stolicy, który powinien być etapami rewitalizowany: Plac Teatralny-Plac Piłsudskiego-Plac Małachowskiego-Plac Powstańców Warszawy- -Plac Pięciu Rogów i Plac Trzech Krzyży.

Dodatkowo, w Warszawie niezbędny jest plan budowy parkingów podziemnych. Ponadto konieczne jest stworzenie form prawnych, umożliwiających znanym i cenionym markom światowym otwarcie swoich tzw. flagship stores, które zazwyczaj są zlokalizowane na traktach handlowych i zajmują powierzchnie od 500 mkw. do nawet kilku tysięcy mkw. Dobrym przykładem może być nowo powstały salon Apple w Barcelonie, zajmujący przestrzeń ponad 4000 mkw., cieszący się uznaniem i wzmacniający prestiż lokalizacji. Tego typu uwarunkowania mają szansę ożywić ulice handlowe w Warszawie.

Prywatni inwestorzy również mają istotny wkład w promocję stolicy Polski za granicą. Kulczyk Silverstein Properties stworzył właśnie pierwszą makietę dużej części centrum Warszawy, która – na wzór najlepszych makiet takich metropolii jak Londyn czy Paryż – będzie prezentowana na światowych targach, by zachęcać firmy do inwestowania. Przy utrzymaniu sprzyjających czynników ekonomiczno-inwestycyjnych oraz przy zacieśnieniu współpracy pomiędzy sektorem prywatnym a władzami miasta, w bliskiej przyszłości to Warszawa będzie przyciągała Europejczyków, prezentując im oblicze kompleksowo zaplanowanego, high-streetu i nowoczesnej europejskiej metropolii.

ethos-warsaw.com

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane