Warta Glass gotowa do skoku

Magdalena Graniszewska
opublikowano: 17-01-2011, 00:00

Spółka może potrzebować nawet ponad 100 mln EUR. Szuka finansowania. Giełda to jedna z opcji.

Jeden z największych producentów butelek do wódki rozgląda się za celami do przejęć

Spółka może potrzebować nawet ponad 100 mln EUR. Szuka finansowania. Giełda to jedna z opcji.

Warta Glass Group współpracuje z takimi markami, jak Wyborowa, Sobieski, Bols czy Nemiroff. Ale mało słychać o tym poznańskim producencie szkła opakowaniowego. Cicho prze do przodu. Już wkrótce będzie o nim głośniej, bo planuje spore przejęcia.

Inwestor lub giełda

— Przeprowadzamy analizę potencjalnych celów. Interesują nas zarówno huty krajowe, jak i zagraniczne, ponieważ również poza granicami Polski są nasi klienci. Rozglądamy się za firmami oferującymi asortyment podobny do naszego lub jego uzupełnienie — mówi Wojciech Pawłowski, prezes Warty Glass.

Przejęcia to wyzwanie. Przede wszystkim ze względu na skalę ewentualnych wydatków.

— Szacuję, że w zależności od liczby i skali realizowanych projektów, będziemy potrzebowali od kilkudziesięciu do ponad stu milionów euro. Rozważamy szereg możliwości uzyskania takiego finansowania —twierdzi Wojciech Pawłowski.

W grę wchodzi więc zarówno inwestor finansowy, jak i branżowy. Ale również wejście na giełdę lub emisja obligacji. Kredyt inwestycyjny też nie jest wykluczony.

— W przypadku oferty publicznej lub pozyskania inwestora otwarta jest jeszcze kwestia wielkości pakietu, który mógłby zostać objęty przez nowych właścicieli. Jedno jest pewne: chcemy pozostać w grupie — zapewnia Wojciech Pawłowski.

Decyzja dotycząca finansowania powinna zostać podjęta w tym roku.

Zdecyduje rodzina

Jeśli zarząd zdecyduje się na inwestora, to będzie dla firmy duży krok. Od 16 lat dominującym akcjonariuszem jest bowiem rodzina Pawłowskich. W 1995 r. uczestniczyła w prywatyzacji pracowniczej huty w Sierakowie, w której dziś ma ponad 90 proc. akcji. Po kilku latach przejęła jeszcze hutę w Jedlicach (od giełdowego Krosna) oraz w Poniewieżu na Litwie (od litewskiego skarbu państwa).

— Objąłem szefostwo w firmie wymagającej poważnej restrukturyzacji i zaangażowania. Odstawaliśmy wtedy od rozwiązań stosowanych w Europie Zachodniej, ale mieliśmy zespół kompetentnych pracowników. Dziś zarządzam trzema nowoczesnymi hutami, które dają nam pozycję jednego z największych producentów szkła opakowaniowego w Polsce i w krajach nadbałtyckich — podkreśla Wojciech Pawłowski.

Rynek rośnie

Flagowy produkt Warty Glass to butelki do alkoholi wysokoprocentowych. Stanowią ponad połowę sprzedaży i trafiają do znanych producentów wódek. Drugim filarem sprzedaży (z udziałem wysokości ponad 30 proc.) są słoiki do żywności. W tym segmencie Warta Glass też współpracuje ze znanymi markami: Pudliszki, Łowicz, Develey czy Lisner.

— Właśnie na tym opiera się nasza strategia. Działamy w segmencie premium, pracując dla wymagających klientów, którym oferujemy wysoką jakość, oryginalny design i krótkie serie produktowe. Drugą cechą charakterystyczną naszego biznesu są wieloletnie kontakty z odbiorcami, które decydują o stabilności biznesu. Dlatego łagodnie przeszliśmy przez kryzys — tłumaczy Wojciech Pawłowski.

W 2009 r. Warta Glass miała 349 mln zł sprzedaży i około 70 mln zł zysku EBITDA, czyli prawie tyle samo, ile rok wcześniej.

— 2010 r. wypadł bardzo dobrze, choć jeszcze w pierwszym półroczu koniunktura była słaba, szczególnie na Litwie. Nadrobiliśmy wspaniałą drugą połową roku — wyjaśnia Wojciech Pawłowski.

2011 r. zapowiada się jeszcze lepiej, co już widać po poziomie zamówień. Dlaczego? Po pierwsze, Polska goni Europę. W Polsce zużycie roczne opakowań szklanych to 20 kg na osobę, podczas gdy średnia dla UE ponad 34 kg. Po drugie, wraz ze wzrostem PKB i bogaceniem się społeczeństwa rośnie popyt na alkohole z segmentu premium, których producenci chętnie sięgają po szkło. Po trzecie — rośnie znaczenie recyklingu i presja na ograniczanie zanieczyszczania środowiska.

— W przypadku szkła, cały zużyty surowiec jest odzyskiwany w recyklingu — podkreśla Wojciech Pawłowski.

46%

Taki jest udział Warty Glass w polskim rynku butelek do wyrobów spirytusowych…

20%

…tyle ma w rynku słoików do żywności (dane dotyczą wyłącznie szkła bezbarwnego)...

349

mln zł ...a takie przychody osiągnęła Warta Glass w 2009 r. W 2010 r. udało się je zwiększyć.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Graniszewska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy