Warto zainwestować, by dobrze zadebiutować

Tomasz Konieczny
opublikowano: 17-01-2007, 00:00

Oszczędzanie na emisji to najwyżej 1-2 proc. wpływów z niej, a za to różnice w wycenie — nawet 30 proc.

Oszczędzanie na emisji to najwyżej 1-2 proc. wpływów z niej, a za to różnice w wycenie — nawet 30 proc.

Okres przygotowania spółki do wejścia na parkiet zależy od wielkości oferty oraz od jej adresata. Z reguły wynosi od 10 do 12 miesięcy. Zależy także od tego, czy spółka dysponuje sprawozdaniami finansowymi zgodnymi z MSR. Ich brak często znacznie opóźnia postepowanie. Dwumiesięczny okres przygotowania jest w mojej opinii nierealistyczny, zwłaszcza wtedy gdy inwestorów szuka się poza granicami kraju.

Koszty obsługi wejścia spółki na parkiet zależą w dużej mierze od tego, ile firma wyda na doradców i przygotowanie prospektu emisyjnego. Na tym etapie nie warto oszczędzać, ponieważ lepsze przygotowanie daje wycenę korzystniejszą dla udziałowców. Na jakość prospektu szczególną uwagę zwracają inwestorzy instytucjonalni oraz zagraniczni. Różnice w kosztach emisji mogą być rzędu 1-2 proc. wpływów z niej, a różnice w wycenie — nawet 30 proc.

Jeżeli spółka ma pomysł na przekonanie do siebie inwestorów, to typowe przygotowania wyglądają następująco: dobór doradców, odpowiednie przekształcenia prawne i restrukturyzacyjne, przygotowanie prospektu emisyjnego, postępowanie przed KNF oraz przeprowadzenie oferty.

Z praktyki wynika, że największe komplikacje mogą przysporzyć duże transakcje czy zmiany strukturalne w okresie bezpośrednio poprzedzającym publikację prospektu, a nawet już w trakcie emisji, co powoduje konieczność zmiany prospektu lub uaktualniania go poprzez aneksy. Przykładem takiej komplikacji może być nieuzgodniony z doradcami wywiad prezesa na temat zysków w przyszłym roku. Powoduje to konieczność umieszczenia prognoz w prospekcie emisyjnym lub jego aktualizacji poprzez aneks.

Moja rada? Dobrać doradców, którym się ufa oraz podzielić się z nimi informacjami o strategii spółki. Pozwoli to starannie zaplanować działania poprzedzające debiut.

Tomasz Konieczny

dyrektor w zespole do spraw rynków kapitałowych w PricewaterhouseCoopers

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tomasz Konieczny

Polecane