Wartość rynku reklamy w 2006 r. może się zwiększyć o 9,9%

(Tadeusz Stasiuk)
20-11-2006, 13:22

W 2005 r. wartość polskiego rynku reklamy wzrosła o 12,4 proc. i wyniosła 5,452 mld zł.

Rynek reklamy może wzrosnąć w IV kwartale br. o 9,2 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2005 r., a w całym 2006 roku jego wartość może się zwiększyć o 9,9 proc. - prognozują analitycy z CR Media Consulting w opublikowanym w poniedziałek "Ad.Media Raporcie".

"W czwartym kwartale 2006 roku przewidujemy - przy niewielkim wpływie czynników jednorazowych w postaci kampanii samorządowej - wzrost rynku o 9,2 proc. W całym roku 2006 wzrost wartości rynku reklamy powinien wynieść 9,9 proc." - napisali autorzy raportu.

W 2005 r. wartość polskiego rynku reklamy wzrosła o 12,4 proc. i wyniosła 5,452 mld zł.

Według szacunków CR Media, w III kwartale rynek reklamy wzrósł o 3,4 proc. wobec III kwartału 2005 roku; w II kwartale br. wzrost był znacznie wyższy i wyniósł 16,5 proc.

"Trzeci kwartał 2006 roku charakteryzował się - zgodnie z oczekiwaniami - znacznie niższą dynamiką, choć skala obniżenia tempa wzrostu była wyższa niż oczekiwano. Spadek tempa wzrostu spowodowany był przede wszystkim efektem wysokiej bazy porównawczej 2005 roku, kiedy w tym okresie skupiły się wydatki promocyjne komitetów wyborczych w wyborach parlamentarnych i prezydenckich" - wyjaśnili analitycy z CR Media.

Jak podkreślili eksperci, zgodnie z oczekiwaniami, skala wydatków promocyjnych w wyborach samorządowych w III kwartale była znikoma, ponieważ główny okres kampanii przesunął się na następny kwartał.

Z szacunków CR Media wynika, że w 2006 roku wydatki na reklamę w telewizji wzrosną o 9,3 proc, w prasie o 8 proc., radiu o 10,1 proc., a w internecie o 45,1 proc.

Analitycy przewidują, że w przyszłych latach, w związku z dobrymi prognozami gospodarczymi, rynek reklamy będzie zwiększał swoją wartość. "Bieżąca sytuacja gospodarcza w skali makro pozwala na optymistyczne prognozy rozwoju rynku reklamy. Aktualne prognozy wzrostu gospodarczego mówią o utrzymaniu dynamiki PKB w latach 2006-2008 na poziomie bliskim 5 proc." - napisali w raporcie.

"Jeszcze bardziej znaczące są prognozy wzrostu poziomu inwestycji w gospodarce, które wahają się w przedziale 9-12 proc. rocznie w tym samym okresie. Rośnie znaczenie popytu krajowego w tworzeniu PKB co również powinno mieć korzystny wpływ na poziom wydatków reklamowych w kraju" - dodali.

Eksperci CR Media, zwracają też uwagę, że "niezależnie od poziomu wskaźników wzrostu i koniunktury gospodarczej, na dynamikę rozwoju rynku reklamy będą miały w najbliższych latach wpływ czynniki o charakterze strukturalnym".

"Dalsza liberalizacja w sektorach tradycyjnie zmonopolizowanych takich jak telekomunikacja, poczta, energetyka, transport kolejowy czy lotniczy oraz wzrost konkurencji w pozostałych sektorach usługowych na skutek napływu podmiotów unijnych będzie miała pozytywny wpływ na wzrost przychodów reklamowych mediów" - napisali w raporcie.

Na 2007 rok analitycy CR Media prognozują, że wzrost rynku reklamy wyniesie 9,1 proc., w 2008 roku o 8,5 proc.

W 2007 roku telewizja może zanotować wzrost wpływów z reklam o 7,7 proc., a inne sektory medialne będą rosnąć szybciej: prasa o 8,6 proc., radio o 9,1 proc., a najszybciej internet - o 34,9 proc.

W 2008 r. internet nadal będzie się rozwijał najszybciej - wydatki na reklamę w tym medium mają wzrosnąć o 30 proc. wobec 2007 r. Z kolei radio może odnotować wzrost o 8,3 proc., prasa o 7,5 proc., a telewizja o 7,4 proc.

Według autorów raportu, telewizja i prasa będą dalej tracić udział w rynku reklamy - odpowiednio o 1,5 pkt proc. oraz 1,1 pkt proc. w roku 2008 względem roku 2005.

"Swój udział w rynku utrzyma na poziomie 7,8 proc. radio, natomiast jedynym medium zwiększającym swój udział w torcie reklamowym będzie internet, który z poziomu 2,7 proc. w roku 2005 osiągnie poziom 5,3 proc. w roku 2008" - przewidują eksperci CR Media.

W 2008 roku udział telewizji w rynku reklamy może wynieść 52,6 proc., prasy - 34,3 proc., radia - 7,8 proc., a internetu 5,3 proc. (DI, PAP)

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Tadeusz Stasiuk)

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Wartość rynku reklamy w 2006 r. może się zwiększyć o 9,9%