W 2006 roku na drogi i infrastrukturę kolejową będzie przeznaczone co najmniej 12 proc. wpływów z akcyzy od paliw. Od 2007 roku ma to być już 18 proc. Ustawa o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego wchodzi w życie 1 stycznia 2006 roku.
Ustawa ta reguluje zasady finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony infrastruktury transportu lądowego.
Zgodnie z jej zapisami, minister właściwy do spraw transportu będzie finansował inwestycje i utrzymanie dróg krajowych. Pozostałe drogi mają być finansowane przez samorządy terytorialne lub przedsiębiorstwa, w zależności od statusu tych dróg.
Zapis o przeznaczeniu na drogi i infrastrukturę kolejową od 2007 roku 18 proc. wpływów z akcyzy od paliw Sejm przyjął z poprawką zgłoszoną przez PO. Rząd proponował by było to 14 proc., a komisje sejmowe - 16 proc.
Jak dowiedziała się PAP w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), 12 proc. wpływów z akcyzy na paliwa oznacza środki w wysokości około 2 mld zł. Jednak na drogi zostaną przeznaczone również środki pochodzące z opłaty paliwowej, funduszy europejskich, pożyczek z Banku Światowego i Europejskiego Banku Inwestycyjnego. W przyszłym roku na budowę, remonty i utrzymanie dróg GDDKiA zamierza wydać 8,5 mld zł; budowa 1 km autostrady kosztuje około 20 mln zł.