Weber: do końca roku 300 mln zł na odtwarzanie połączeń autobusowych

  • PAP
opublikowano: 05-08-2019, 14:15

300 mln zł trafi do końca roku do samorządów na przywracanie połączeń autobusowych. Jak powiedział w poniedziałek w Rzeszowie wiceminister infrastruktury Rafał Weber, w kolejnych latach będzie to 800 mln zł rocznie. Już od 1 września tych połączeń będzie więcej.

2 sierpnia ruszył nabór wniosków na ten cel z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Wnioski do wojewodów o objęcie dopłatą z tegorocznej puli funduszu można składać do 12 sierpnia 2019 roku. Mogą je składać samorządy gminne i powiatowe.

"Wiele samorządów jest gotowe wziąć udział w tym naborze. Wiemy, że wiele z nich posiada wyznaczone linie komunikacyjne, na które będzie chciało uzyskać dofinasowanie" – mówił Weber.

Podkreślił, że powołując Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, rząd rozpoczął realną walkę ze zjawiskiem wykluczenia komunikacyjnego.

"Ten program jest jednym z ważniejszych z nowej piątki Prawa i Sprawiedliwości. Ważny dlatego, bo oczekiwanie społeczne jest bardzo duże. Mieszkańcy małych miejscowości, wsi, a także miasteczek oczekują od rządu, ale też od samorządu tego, aby zorganizować komunikacje zbiorową" – mówił wiceminister infrastruktury.

Obecna na konferencji prasowej wojewoda podkarpacka Ewa Leniart poinformowała, że w ramach tego programu w tym roku do samorządów na Podkarpaciu trafi 19,6 mln zł.

Dofinansowanie ma dotyczyć linii komunikacyjnych, nie funkcjonujących od co najmniej trzech miesięcy przed wejściem w życie ustawy powołującej fundusz, i na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po jej wejściu w życie.

Dopłata w wysokości nie wyższej niż 1 zł do 1 wozokilometra będzie obowiązywała do końca 2021 r. W kolejnych latach dopłata będzie ustalana w kwocie nie wyższej niż 0,80 zł do 1 wozokilometra. Początkowo wyższa kwota dopłaty powinna zachęcać organizatorów do jak najszybszego uruchamiania przewozów o charakterze użyteczności publicznej tam, gdzie występują najpilniejsze potrzeby komunikacyjne.

Jednocześnie organizator (samorząd terytorialny) będzie zobowiązany dopłacić do kwoty deficytu na danej linii komunikacyjnej nie mniej niż 10 proc. ze środków własnych.

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym, którego dysponentem jest minister do spraw transportu. Obsługę funduszu będzie prowadził Bank Gospodarstwa Krajowego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy