WEDEL ZOSTANIE TYLKO DLA KRAJU

Katarzyna Kozińska
opublikowano: 10-07-2000, 00:00

WEDEL ZOSTANIE TYLKO DLA KRAJU

Na obcych rynkach Cadbury Wedel będzie używał angielskiej marki

JESTEŚMY LEPSI: Zdaniem Simona Baldry, prezesa spółki, Cadbury daje Wedlowi możliwości rozwoju, które zwykle wnosi inwestor działający w tej samej branży. Takich umiejętności brakowało poprzedniemu właścicielowi fabryki czekolady. fot. Małgorzata Pstrągowska

Simon Baldry, nowy prezes Cadbury Wedel, dopiero za kilka miesięcy ujawni strategię rozwoju firmy. Inwestor skupi się na promocji czekolady — najważniejszego produktu w ofercie. Chce także rozwijać eksport do krajów Europy Środkowej, ale tam wyjadą słodycze wyłącznie pod marką Cadbury.

Jeszcze przed końcem roku Cadbury Wedel dołączy do swojej oferty dwa nowe produkty. Ich produkcja wymaga przygotowania nowych technologii, ale Simon Baldry, od sześciu tygodni prezes polskiego oddziału Cadbury, nie chce jeszcze rozmawiać o nowych pomysłach i planowanych wydatkach inwestycyjnych.

— Nie publikowaliśmy jeszcze wyników firmy. Czekamy na WZA Cadbury Schweppes w Londynie. Za trzy tygodnie będę mógł podsumować 1999 r. Cadbury w Polsce i ocenić możliwości firmy w tym roku — tłumaczy Simon Baldry.

Cadbury jest firmą notowaną na londyńskiej giełdzie. Przepływ niektórych informacji jest blokowany nie tylko z powodu restrykcji narzucanych na firmy giełdowe, ale i z chęci nieodkrywania się przez konkurencyjnymi koncernami.

Na nowej drodze życia

Cadbury Schweppes kupił Wedla od PepsiCo prawie dwa lata temu. Od tego czasu inwestor nie wprowadził w przejętej firmie istotnych zmian, nie licząc tych, które wynikały z konieczności, a nie z chęci rozbudowywania pozycji marki.

Szef firmy obiecuje, że w ciągu sześciu miesięcy powstanie nowa strategia rozwoju polskiego oddziału. Ma się opierać przede wszystkim na rozwoju i promocji najważniejszego produktu — wyrobów czekoladowych.

— Przez ostatni rok skupialiśmy się na integrowaniu dwóch — konkurujących ze sobą — biznesów: Wedla i Cadbury. Zmieniliśmy system organizacyjny w firmie, która jedną fabrykę ma w Warszawie, a drugą w Bielanach Wrocławskich. Utworzyliśmy wspólny system sprzedaży i wynajęliśmy zewnętrzną firmę, która prowadzi transport i magazynowanie — mówi Simon Baldry.

Po fuzji z Cadbury Wedel stracił przyfabryczne magazyny. Wynajęcie dystrybutora, Rabena, rozwiązuje problem przechowywania produktów, ale wiąże się z kosztami opłacenia partnera. Chociaż wrocławski zakład nie wykorzystuje znacznej części mocy produkcyjnych, Cadbury nie zamierza rezygnować z utrzymywania fabryki stojącej niemal w centrum Warszawy. Sprzedaż czekolad Wedla stanowi znaczący udział przychodów. W przyszłości produkcja niektórych produktów może jednak zostać przeniesiona do Wrocławia.

Dwa krajowe zakłady Cadbury razem z fabryką w Rosji, którą Simon Baldry kierował przez siedem lat, zaopatrują cztery rynki zewnętrzne: czeski, węgierski, rumuński oraz bułgarski.

— Rozpoczęliśmy eksport dopiero w ubiegłym roku i chcemy go rozwijać. Jednak za granicę będziemy sprzedawać tylko produkty pod marką Cadbury. Ten znak jest lepiej znany i ma szansę zwiększyć swoją pozycję na tamtych rynkach — mówi prezes Baldry.

Słodka perspektywa

Nie wiadomo, ile spółka chce przeznaczyć na promocję w kraju. Należy oczekiwać, że Cadbury postara się utrzymać Wedla na pozycji lidera w rynku tabliczek czekoladowych. Polski producent w zestawieniach statystycznych w znaczący sposób poprawia pozycję Brytyjczyków na naszym rynku. Udziały połączonej firmy w rynku czekolady sięgają 28,3 proc. Udziały samego Wedla przekraczają 26 proc. rynku (badanie AC Nielsen, kwiecień-maj 2000).

— Lokalny rynek ma jeszcze duże możliwości wzrostu. Średnio każdy Polak zjada rocznie 3,6 kg czekolady, czyli prawie 3,5 razy mniej niż mieszkaniec krajów zachodnich — dodaje Simon Baldry.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kozińska

Polecane