Według młodych przedsiębiorców, biznes w Polsce jest ryzykowny

Polska Agencja Prasowa SA
08-08-2006, 14:09

Założyć i prowadzić firmę w Polsce nie jest łatwo. Wiąże się to z ryzykiem, a do prowadzenia działalności gospodarczej nie przygotowują uczelnie - wynika z zaprezentowanych we wtorek w Warszawie badań, przeprowadzonych w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości (AIP).

Założyć i prowadzić firmę w Polsce nie jest łatwo. Wiąże się to z ryzykiem, a do prowadzenia działalności gospodarczej nie przygotowują uczelnie - wynika z zaprezentowanych we wtorek w Warszawie badań, przeprowadzonych w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości (AIP).

Młodzi przedsiębiorcy, działający w AIP (takich firm jest ok. 130), wysoko oceniają ryzyko założenia firmy w Polsce. W skali od 1 do 10, średnia odpowiedzi wyniosła 7,4. Najwięcej badanych wybrało 9. Znacznie mniejsze ryzyko ponosi, według nich osoba, która wyjeżdża za granicę do pracy (średnia odpowiedzi 5,1).

"Teoretycznie polityka państwa jest skierowana na zachęcanie młodych ludzi do pozostawania w kraju i rozpoczynania działalności gospodarczej. Nie znajduje to jednak odzwierciedlenia w odczuciach młodych przedsiębiorców" - powiedział PAP wiceprezes zarządu AIP, Jacek Aleksandrowicz.

Jego zdaniem, jeśli Polska chce zatrzymać młodych ludzi w kraju, musi stworzyć im bardziej przyjazne warunki do rozpoczynania i rozwijania działalności.

Badanie wykazało też, że polskie uczelnie słabo przygotowują absolwentów do prowadzenia własnej firmy. Ankietowani przedsiębiorcy ocenili stopień tego przygotowania średnio na 2,4.

"Brakuje praktyki, bo zajęć teoretycznych jest aż nadto. Potrzeba jak najwięcej interaktywnych ćwiczeń, zadań typu +case study+ i innych praktycznych zajęć, tak jak to się dzieje w innych krajach. Już na studiach powinno się prowadzić firmę. W Holandii, na trzecim semestrze studiów ekonomicznych studenci muszą obowiązkowo prowadzić firmę w ramach inkubatorów przedsiębiorczości" - stwierdził Aleksandrowicz.

Duże znaczenie (średnia nota 8,4) właściciele firm działających w AIP przypisują znajomościom. Według Aleksandrowicza oznacza to, że nawet młodzi i mniej doświadczeni przedsiębiorcy mogą nawiązywać kontakty handlowe i korzystać z nich skutecznie. "Okazuje się, że nie jest to tylko domeną doświadczonych ludzi biznesu, którzy zaczęli działalność w roku 1990" - zaznaczył Aleksandrowicz.

Ankietowani zwracali też uwagę, że w Polsce przedsiębiorca nie jest najlepiej postrzegany. W ich odczuciu ocena ta wyniosła średnio 2,8. Oni sami oceniają polskie przedsiębiorcę pozytywnie (średnio 7,1).

Badanie wśród przedsiębiorców z AIP przeprowadzono w ramach kampanii AIP i Business Centre Club (BCC) "Wspierajmy Młody Biznes". Jego wyniki zaprezentowano we wtorek podczas debaty "Szanse dla młodego biznesu", odbywającej się w warszawskiej siedzibie BCC.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Według młodych przedsiębiorców, biznes w Polsce jest ryzykowny