Wejście na GPW kosztuje małe spółki 8 proc. wpływów z emisji

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 04-10-2005, 14:13

Średni koszt pozyskania kapitału z giełdy przez małe spółki to 8 proc. sumy otrzymanej od inwestorów po sprzedaży oferowanych im akcji - poinformowała warszawska Giełda Papierów Wartościowych (GPW) we wtorkowym komunikacie.

Średni koszt pozyskania kapitału z giełdy przez małe spółki to 8 proc. sumy otrzymanej od inwestorów po sprzedaży oferowanych im akcji - poinformowała warszawska Giełda Papierów Wartościowych (GPW) we wtorkowym komunikacie.

Dziesięć najmniejszych pod względem kapitalizacji spółek, które weszły w tym roku na GPW, pozyskało w sumie ponad 121 mln zł na rozwój. Średni koszt pozyskania kapitału dla tych spółek to 8 proc. sumy uzyskanej z emisji - wynika z obliczeń GPW.

GPW analizowała dane dotyczące spółek: Atlanta, IDM, Śrubex, Variant, Zetkama, EMC Instytut Medyczny, Travelplanet.pl, Ząbkowice-ERG, Spray oraz PC Guard.

Najniższe koszty pozyskania kapitału wśród małych spółek w tym roku miała spółka Variant - 4,28 proc. Z kolei PC Guard, która zadebiutuje na GPW w środę, miała koszty pozyskania kapitału w wysokości 4,8 proc. pozyskanych środków. Spółka przeprowadziła emisję o wartości 3 mln zł, a jej koszty wyniosły 144,5 tys. zł.

Najwyższe koszty miały spółki: Spray, w której przypadku koszt pozyskania kapitału wyniósł 15,37 proc., Travelplanet.pl - 12,92 proc. oraz EMC Instytut Medyczny - 12,25 proc. Dla wszystkich pozostałych spółek koszt pozyskania kapitału nie przekroczył 6,75 proc.

GPW poinformowała, że przygotowując analizę kosztów pozyskania kapitału na rozwój, wzięto pod uwagę jedynie wartość nowych emisji, czyli środki pozyskane ze sprzedaży papierów wartościowych podwyższających kapitał spółki. Wybranych zostało 10 najmniejszych pod względem kapitalizacji spółek (stan na 29 września), które zadebiutowały na GPW w 2005 r., oraz kolejnego debiutanta - PC Guard.

Na koszty emisji składają się m.in. wydatki związane z przygotowaniem prospektu, opłaceniem usług doradców prawnych, finansowych, audytorów, a także koszty promocji oferty.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane