Wiara w fuzje jest wiarą w sukces biznesu

Przemysław R. Stopczyk, Zbigniew Rogowski
24-05-2006, 00:00

Fuzje i przejęcia są tym dla gospodarki, czym olej dla silnika. Bez oleju silnik długo nie popracuje.

Analiza polskich danych, obejmujących różne typy transakcji dotyczących zmian właścicielskich, wskazuje na dynamiczny wzrost rynku. Jak wynika z badań KPMG Corporate Finance i Dealogic, wartość transakcji M&A wzrosła w Polsce w 2005 r. do poziomu 9,4 mld USD wobec 4,4 mld USD w 2004 roku, co oznacza wzrost o ponad 111 proc.

Wyższej wartości towarzyszył wzrost liczby zawartych transakcji — ze 191 do 276. Najważniejszym czynnikiem wpływającym na tak znaczne ożywienie rynku w Polsce wydaje się wyraźna zmiana nastawienia przedsiębiorców do łączenia firm.

Ze statystyk wynika, że w ciągu jedenastu miesięcy ubiegłego roku polskie firmy uczestniczyły po stronie kupującego w transakcjach o łącznej wartości 3,2 mld USD. To prawie 35 proc. wartości wszystkich transakcji zawartych w tym czasie w Polsce oraz ponad połowa wartości fuzji i przejęć. Fuzje i przejęcia dokonywane są równomiernie we wszystkich sektorach, nie ma tutaj wyraźnego trendu branżowego.

Z dostępnych badań wynika, że dla ponad połowy polskich firm główną formą ekspansji zagranicznej jest eksport, a tylko co dziesiąta współpracuje z zagranicznymi firmami i tworzy własne oddziały handlowe. Jeszcze mniej firm decyduje się na fuzje i przejęcia — 7 proc. oraz sprzedaż licencji poza Polską — 2 proc.

Znacznie mniejszą wiarę w efekt fuzji i przejęć wykazują konsumenci. Większość z nich uważa, że takie transakcje w sektorze handlu detalicznego, bankowości i w branży dóbr konsumpcyjnych nie przynoszą im korzyści — wynika z badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych w 2005 roku.

W Polsce nikt takich analiz nie prowadził. Według raportu Accenture, aż 54 proc. badanych uważa, że nie zyskali nic na fuzjach i przejęciach firm działających w handlu detalicznym. Autorzy sondażu zapytali ponadto o fuzje i przejęcia wśród banków i w sektorze dóbr konsumenckich. Zdecydowana większość badanych — 69 proc. —uważa, że nie skorzystali z tego typu procesów w pierwszym przypadku, a ponad 58 proc. — w drugim.

Najczęściej ankietowani uważają, że fuzje przynoszą wyższe ceny i spadek jakości obsługi klienta. Około połowa badanych uważa, że fuzje i przejęcia powodują większą różnorodność produktów i usług oraz wzrost liczby miejsc sprzedaży danych towarów.

Przemysław R. Stopczyk, radca prawny, wspólnik w Kancelarii Radców Prawnych Stopczyk & Mikulski

Zbigniew Rogowski, radca prawny w Konsorcjum Kancelarii Radców Prawnych Z. Rogowski, M. Spyra, Katarzyna Wiśniewska Grupa Partnerska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Przemysław R. Stopczyk, Zbigniew Rogowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Prawo / Wiara w fuzje jest wiarą w sukces biznesu