Więcej robotów w polskich firmach

  • Marta Bellon
opublikowano: 25-03-2014, 00:00

Pościg za konkurencją, zmniejszanie kosztów i chęć zwiększenia wydajności motywują przedsiębiorców do inwestowania w robotykę.

Według najnowszego raportu GUS w polskich zakładach produkcyjnych wykorzystywanych jest obecnie ponad 7 tys. robotów przemysłowych i 12,5 tys. centrów obróbkowych. Natomiast dane z 2012 r. wskazują, że liczba zainstalowanych tego typu maszyn w polskich firmach wzrosła o 12,5 proc. w porównaniu z 2011 r. Inwestując w robotykę, przedsiębiorcy dążą do tego, by obniżyć koszty i zwiększyć elastyczność produkcji oraz poszerzyć rynki zbytu.

FOT. Bloomberg
FOT. Bloomberg
None
None

Najczęściej decydują się na zakup robotów przemysłowych. Największy przyrost urządzeń do automatyzacji w latach 2011-12 nastąpił w branżach związanych z produkcją nowoczesnych produktów użytkowych — komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz w przedsiębiorstwach, produkujących wyroby elektryczne i metalowe.

W robotykę inwestują też firmy, które muszą dostosować się do określonych wymogów bezpieczeństwa i jakości produkcji, np. producenci wyrobów farmaceutycznych czy napojów, a także te, które prowadzą intensywną walkę z konkurencją, np. producenci odzieży. Na modernizację stawia również przemysł ciężki, związany z wydobywaniem węgla kamiennego i brunatnego oraz przemysł gospodarowania odpadami i odzyskiwania surowców.

— Jeśli firma chce się utrzymać na rynku, to nie ma wyjścia, musi inwestować i wprowadzać nowe lepsze maszyny. Inaczej podzieli los dinozaurów — mówi Mirosław Kołacki, członek zarządu firmy Merx Polska z Wągrowca (Wielkopolska). Według Międzynarodowej Federacji Robotyki (ang. IFR) aktualny wskaźnik gęstości robotyzacji (liczba robotów przypadających na 10 tys. pracowników przemysłu) dla Polski wynosi 18.

To oznacza wzrost o 4 punkty w ciągu ostatniego roku. To nadal dość skromny wynik — wskaźnik ten w odniesieniu do Europy wynosi bowiem 80, a świata — 58, ale gęstość robotyzacji w naszym kraju rośnie w nieco większym tempie niż na rynku globalnym (w Europie i na świecie wzrosła w analogicznym okresie o 3 punkty). Przyczyną takiej sytuacji, oprócz większej świadomości co do zalet i opłacalności inwestycji w robotykę, jest też z pewnością fakt naszego zapóźnienia w tym obszarze. Aby dogonić takie kraje jak Japonia czy Niemcy, u których poziom robotyzacji jest zdecydowanie wyższy, potrzeba jeszcze sporo czasu i wielu inwestycji.

— Nasze rodzime firmy są cenionym podwykonawcą, ale by móc zapewniać sobie zamówienia, muszą sprostać ciągle rosnącym wymogom. Robotyzacja jest dla nich gwarancją większych obrotów, zysków czy bardziej wykwalifikowanej kadry pracowników — mówi Konrad Grohs, prezes polskiego oddziału firmy Fanuc, producenta rozwiązań w zakresie robotyki.

W latach 2012-13 sprzedaż polskiego oddziału firmy wzrosła o 60 proc., a obroty wyniosły 36 mln zł. Zdaniem zarządzających spółką, bilans podsumowujący bieżący rok będzie co najmniej o 40 proc. wyższy niż na koniec 2013 r.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane