Więcej uwagi poświęcamy klientom niż konkurencji

  • Komunikat partnera
opublikowano: 12-09-2018, 22:00

Rozmowa ze Stevenem Harmanem, wiceprezesem Amazon ds. operacyjnych w Europie

Rok temu rozmawialiśmy o presji płac, o tym, jak wygląda praca w centrum logistycznym Amazon, ponieważ występowały pewne kontrowersje na tym tle. Po roku temat jest wciąż aktualny. Mieliście kontrolę z inspekcji pracy, która wykryła pewne nieprawidłowości i wydała zalecenia. Czy naprawdę źle się dzieje w waszych centrach, czy jesteście tylko kozłem ofiarnym mediów?

Steven Harman, wiceprezes Amazon ds. operacyjnych w Europie

Dobre pytanie. Od zeszłego roku zwiększyliśmy zatrudnienie w Polsce do ponad 14 tys. osób. Nie bylibyśmy w stanie zatrudnić takiej liczby osób, na tak konkurencyjnych rynkach pracy, gdybyśmy nie byli dobrym pracodawcą, który oferuje wysokie pensje i bardzo dobre warunki pracy. Przez ten czas blisko współpracowaliśmy z władzami, co potwierdza m.in. Inspekcja Pracy w oficjalnych komunikatach. Byliśmy więc bardzo zaskoczeni zarzutami dotyczącymi nieprawidłowości w przestrzeganiu prawa pracy. Przecież przez te 4 lata, podobnie jak inne firmy, mieliśmy wiele różnych kontroli, które w naszej pracy są normą i sprawdzają wszystko na bieżąco. My natomiast, jeżeli cokolwiek wymaga poprawy, natychmiast reagujemy.

Sprawdzacie, czy wasi pracownicy są zadowoleni z pracy?

Oczywiście. Mamy wiele różnych narzędzi, dzięki którym wiemy, co dla naszych pracowników jest ważne, co mamy zmienić, co lepiej wyjaśnić. Przede wszystkim przeprowadzamy codzienne badania opinii pracowniczej — każdy zatrudniony otrzymuje od nas pytania, które dotyczą jego miejsca pracy, jego menedżera i na podstawie ich odpowiedzi podejmujemy działania.

Inny ważny dla nas wskaźnik to polecenia pracownicze. Ich liczba oznacza bowiem, że osobom zatrudnionym jest z nami tak dobrze, że chcą dzielić to doświadczenie z innymi — znajomymi czy rodziną. Tylko w poprzednim szczycie sezonu, w ramach Programu Poleceń Pracowniczych, zgłosiło się do nas ponad 3 tys. osób.

Wszyscy w Polsce mówią o braku ludzi do pracy. Czy macie problem ze znalezieniem nowych kadr?

Bez wątpienia jest to wyzwanie stojące przed wieloma pracodawcami. Dlatego tym bardziej cieszymy się, że zatrudniliśmy tak wielu pracowników i wciąż zatrudniamy nowych. Jeśli pracodawca ma problem z rekrutacją, to powinien upewnić się, że jego oferta dla pracowników jest konkurencyjna. Dlatego my na każdym rynku, na którym działamy, co roku dokonujemy przeglądu pensji i benefitów. W wyniku tegorocznego przeglądu podnieśliśmy płace do ponad 16 proc. Ale płace to nie wszystko. Ważna dla pracowników jest stabilność zatrudnienia, którą dają stała umowa o pracę, możliwości rozwoju kariery, przyjazna atmosfera — pracowników nie tylko trzeba zrekrutować, ale także zatrzymać w organizacji.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Porozmawiajmy o rynku e-commerce, na którym działacie. Co się zmieniło od naszego ostatniego spotkania? Jakie widzi pan zmiany?

Rozbudowujemy naszą sieć logistyki e-commerce w całej Europie, ona bowiem daje nam możliwości szybkiej i niezawodnej wysyłki oraz pozwala na zwiększanie selekcji produktów na naszych stronach. W Polsce mamy już 5 dużych centrów. Inwestujemy także w technologie. W Polsce posiadamy już ponad 3,5 tys. robotów Amazon Robotics, które wspierają naszych pracowników w wykonywaniu codziennych zadań. Otworzyliśmy także budynki z drukiem na życzenie — w Sosnowcu, gdzie nadrukowujemy ubrania, i we Wrocławiu — gdzie produkujemy książki. Innym ważnym dla nas obszarem jest współpraca z polskimi przedsiębiorcami — zachęcamy ich do tego, aby udostępniali swoje produkty na naszych stronach i korzystali z naszej sieci logistycznej (Fulfillment by Amazon). To tzw. model win-win. Przedsiębiorcy rozwijają swój biznes dzięki dotarciu do setek milionów nowych klientów, a klienci mają większy wybór towarów. Dziś współpracuje z nami już ponad 7,2 tys. polskich firm, które rozwijają się razem z nami.

Czy klienci również się zmieniają? Czy obecny model klienta online jest niezmienny?

Przenoszenie coraz większej liczby usług do obszaru online to światowytrend. Wiele innych firm, oprócz Amazon, jest obecnych w sieci. Zwiększa się liczba kupujących w Internecie. Nie tylko w Polsce, ale wszędzie. Klient online się jednak nie zmienia — niezmiennie ważne są dla niego cena, wygoda zakupów i szeroki wybór nie tylko produktów, ale także usług. Stąd nasze nowe propozycje, takie jak między innymi filmy i seriale na życzenie Prime Video czy streaming online muzyki Amazon Music.

Na koniec chciałbym zapytać o waszą konkurencję. Czy czujecie oddech np. Aliexpress czy innych firm, które również mają swój udział w rynku?

Nawet jeśli sprzedaż online będzie się szybko rozwijała, to jeśli spojrzymy na jej procentowy udział w całym rynku, to wciąż jest on mały. Zatem, jest wiele miejsca dla firm, które mogą z sukcesem działać w tej przestrzeni. My spędzamy niewiele czasu na obserwowaniu naszych konkurentów. Większość czasu spędzamy na obserwacji naszych klientów. Myślimy przede wszystkim o tym, jak możemy ulepszyć doświadczenia dla nich, skupiamy się na tym, jak powiększyć wybór, jak ułatwić dostępność produktów, sprawić, żeby klienci znaleźli to, czego szukają i to dostali. Upewniamy się, że mamy bardzo konkurencyjne ceny. Wierzymy, że jeśli skupimy się właśnie na tym, nasz biznes będzie się rozwijał.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Komunikat partnera

Polecane