Wielka Brytania: Rząd wyklucza nacjonalizację kolei

19-01-2004, 20:08

PAP: Rząd brytyjski zapowiedział w poniedziałek, że jeszcze w tym roku przedstawi propozycje restrukturyzacji niedomagającego transportu kolejowego, wykluczając jednocześnie jego ponowną nacjonalizację.

W trakcie zakończonej w 1997 roku prywatyzacji państwowego przedsiębiorstwa British Rail kolej podzielono na szereg mniejszych przedsiębiorstw, sprzedawanych różnym właścicielom. Samych spółek transportu pasażerskiego jest obecnie 15. System ten nie zapewnił jednak autentycznej poprawy poziomu usług przewozowych, których punktualność i bezpieczeństwo nadal pozostawiają wiele do życzenia.

"Prywatyzacja kolei była katastrofą. Rząd uważa jednak, że ponowne upaństwowienie nie rozwiąże problemów kolejnictwa" - oświadczył w Izbie Gmin sekretarz stanu do spraw transportu Alistair Darling.

"Sposób, w jaki system został sprywatyzowany, doprowadził do fragmentaryzacji, nadmiernego skomplikowania i niefunkcjonalności, które nałożyły się na problemy spowodowane dziesięcioleciami niedoinwestowania. Jest zbyt wiele przedsiębiorstw, niektóre z nich z kolidującą odpowiedzialnością" - wskazał Darling.

Zaznaczył jednak, że prywatne spółki przewozowe dokonały znacznych inwestycji i w efekcie przyczyniły się do modernizacji kolei.

„Chcemy na tym budować" - oświadczył Darling.

Spowodowane zaniedbaniami technicznymi wypadki, w tym wykolejenie się na pękniętej szynie ekspresu Londyn-Leeds z czterema ofiarami śmiertelnymi w październiku 2000 roku, skłoniły rząd do zawieszenia w 2001 roku działalności prywatnej spółki Railtrack, dysponującej całością infrastruktury kolejowej. Zadania Railtrack przejęła państwowa spółka Network Rail, która anulowała szereg umów z prywatnymi podwykonawcami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wielka Brytania: Rząd wyklucza nacjonalizację kolei