Wielka sprzedaż w Orlenie do wzięcia

Grzegorz Nawacki
21-03-2011, 06:44

Grażyna Piotrowska-Oliwa na krótkiej liście ma dwóch rywali z branży. We wtorek wyjaśni się, kto wygra konkurs na szefa sprzedaży paliwowego giganta.

Udało nam się ustalić, że na pewno dział sprzedaży Orlenu będzie miał nową twarz. Na krótką listę nie wszedł bowiem Wojciech Kotlarek, obecny członek zarządu odpowiedzialny za ten pion. Na liście zostało troje kandydatów. Przez sita przebiła się Grażyna Piotrowska-Oliwa, do tej pory niezwiązana z branżą paliwową. W ostatniej rundzie zmierzy się ze specem spoza spółki: Pawłem Żukiem, obecnym dyrektorem Shella w Polsce, i specem z wewnątrz: Markiem Podstawą, obecnym dyrektorem wykonawczym ds. sprzedaży detalicznej PKN Orlen, a wcześniej przez kilkanaście lat związanym z ConocoPhillips.

Teoretycznie Grażyna Piotrowska-Oliwa ma najmniejsze szanse, bowiem nie tylko nie ma doświadczenia w branży paliwowej, ale i w sprzedaży. W grupie TP, poza rocznym szefowaniem PTK Centertel, zajmowała się współpracą z regulatorem rynku. Dała się poznać jako wyjątkowo twardy gracz. Z TP odeszła, bo uznano, że polityka ostrej konfrontacji z regulatorem jest błędna. Nie jest jasne, dlaczego po dwóch i pół roku przestała szefować operatorowi komórkowemu.

Ale nie od dziś wiadomo, że w spółkach skarbu państwa nie decydują jedynie względy merytoryczne.

Tymczasem Aleksander Grad, minister skarbu, zapewniał, że konkursy będą transparentne.

WIELKA TRÓJKA

Grażyna Piotrowska-Oliwa
Ukończyła Akademię Muzyczną, Krajową Szkołę Administracji Publicznej i studia MBA w INSEAD. Karierę zawodową zaczęła w Ministerstwie Skarbu Państwa, uczestniczyła w prywatyzacji TP. Niedługo potem zaczęła pracę w grupie TP. Odpowiadała za współpracę z regulatorem. Weszła z nim w ostry spór. To miało być przyczyną zmiany na stanowisku negocjatora z UKE i mianowania jej szefem PTK Centertel. We wrześniu 2009 r. została odwołana z fotela prezesa i odeszła z grupy TP. Zasiada w radzie nadzorczej PZU i ABC Data.

Paweł Żuk
Od kilkunastu lat związany z branżą paliwową. Był dyrektorem sprzedaży i marketingu Texaco. Po przejęciu firmy przez Shell odpowiadał za integrację sieci pod jedną marką. Od 2000 r. kierował działem operacyjnym Shella w Polsce i pracował w europejskich strukturach grupy. Następnie awansował do struktur globalnych odpowiadając za sprzedaż w segmencie premium. W 2007 r. został pierwszym Polakiem na stanowisku szefa polskiego oddziału Shella.

Marek Podstawa
Absolwent AGH i podyplomowych studiów na Akademii Ekonomicznej w Katowicach, posiadacz dyplomu MBA. Z branżą związany od 1993 r. gdy rozpoczął pracę dla DuPont Conoco. Piął się w strukturach koncernu — w 2001 r. został dyrektorem ds. operacyjnych na Europę Środkowo-Wschodnią, członkiem zarządu polskiego oddziału i dyrektorem ds. planowania strategicznego w USA. W styczniu 2009 r. przyszedł do Orlenu na dyrektora wykonawczego ds. sprzedaży detalicznej. Jest też szefem rady Orlen Deutschland.

Kto, Państwa zdaniem, powinien zostać szefem działu sprzedaży? Zapraszamy do sondy!

Więcej w poniedziałkowym Pulsie Biznesu

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Nawacki

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Energetyka / Wielka sprzedaż w Orlenie do wzięcia