Wielka wojna na rynku prasy handlowej

Wiktor Szczepaniak
opublikowano: 18-12-2007, 00:00

Czy kłopoty małego wydawnictwa prasowego mogą zainteresować tysiące firm i 120 tysięcy sklepów? Tak, gdy chodzi o Trade Press.

Do zgarnięcia jest grubo ponad 50 mln zł wpływów z reklam

Czy kłopoty małego wydawnictwa prasowego mogą zainteresować tysiące firm i 120 tysięcy sklepów? Tak, gdy chodzi o Trade Press.

Wartość sprzedaży realizowanej przez wszystkie sklepy spożywcze w Polsce (prawie 120 tys.) przekroczyła już 200 mld zł i ciągle rośnie. Zacierają więc ręce producenci dóbr szybko zbywalnych, a także ich dystrybutorzy. W otoczeniu tej branży działa jednak wiele innych rodzajów podmiotów walczących o płynące z niej profity. Wśród nich są mało znane ogółowi Polaków, lecz świetnie znane tysiącom producentów oraz właścicielom sklepów spożywczych magazyny handlowe, będące w branży cenionym nośnikiem informacji i oczywiście reklam. W tym roku budzą one wyjątkowe emocje. Ich wydawcy poszli bowiem na wojnę, która już przyniosła ofiary.

Upadł, ale powstał

Firmy współpracujące z prasą branżową mają twardy orzech do zgryzienia.

Wniosek o upadłość złożył bowiem Trade Press P, wydawca jednego z czołowych magazynów handlowych („Detal Dzisiaj”). Oficjalny powód to utrata płynności finansowej i brak porozumienia z udziałowcami w sprawie dokapitalizowania spółki. Przedstawiciele firmy poinformowali jednocześnie, że jej działalność wydawnicza będzie kontynuowana przez spółkę Trade Press, która powstała na bazie innej firmy związanej z wydawnictwem (Retail Media).

Kulisy całej operacji budzą jednak wiele wątpliwości.

Firma nie ujawnia np., kto jest nowym właścicielem spółki Trade Press. Formalnie jest nim cypryjska firma Rasbridgos Holdings. Nie wiadomo jednak, kto za nią stoi.

„Trade Press oceniamy jako stabilną inwestycję z atrakcyjną stopą zwrotu” — to wypowiedź Andresa Zelmana, nowego prezesa Trade Pressu i przedstawiciela cypryjskiej firmy, cytowana w komunikacie rozsyłanym do mediów.

Co ciekawe, nowa spółka nie jest właścicielem praw do znaku Detal Dzisiaj, lecz jedynie licencjobiorcą. Prawa do znaku ma inna spółka: Trade Marketing Investments.

Rywale ostrzą zęby

To jednak nie wszystko. Jak dowiedział się „PB” od Iwony Szczęsnej, dyrektor biura Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, wydawca „Detalu Dzisiaj” wycofał z niego swoje członkostwo.

— Dlatego nie są przez nas obecnie kontrolowane żadne tytuły tego wydawnictwa — mówi Iwona Szczęsna.

Problemy Trade Pressu bacznie śledzą jego rywale, wietrząc okazję. Do ostrej rywalizacji szykuje się m.in. „Życie Handlowe”, które zwiększyło nakład z 40 tys. do 90 tys. egzemplarzy. Nakład podwoił też dwutygodnik „Handel”. Ostatniego słowa nie powiedziały też „Wiadomości Handlowe”, które niedawno zdobyły silnego inwestora z Niemiec — grupę Handelsblatt.

Jest o co walczyć. Z danych Expert Monitora wynika, że wartość wpływów reklamowych 10 głównych magazynów handlowych w 2006 r. sięgnęła 60 mln zł.

NajwiĘksze magazyny handlowe

Kto walczy o czytelników z branży FMCG*

„Poradnik Handlowca”

miesięcznik

Wydawca: Biuro Promocji i Reklamy Generalczyk

Nakład: 65 tys.

Lider rynku według badań czytelnictwa. Publikuje też m.in. magazyn „Poradnik Restauratora”.

„Wiadomości Handlowe”

miesięcznik

Wydawca: Wydawnictwo Gospodarcze

Nakład: 60 tys.

Wydawnictwo pozyskało niedawno niemieckiego udziałowca LPV Lebensmittel Praxis Verlag (z grupy Handelsblatt).

„Handel”

dwutygodnik

Wydawca: Polskie Wydawnictwo Fachowe

Nakład: 70 tys.

Wydawnictwo niedawno zwiększyło nakład pisma z 30 tys. do 70 tys. egzemplarzy. Wydaje też m.in. „Food Service”

„Życie Handlowe”

miesięcznik

Wydawca: Media Direct

Nakład: 90 tys.

Pismo przeszło do ofensywy, zwiększając niedawno nakład z 40 tys. do 90 tys. egzemplarzy.

„Detal Dzisiaj”

dwutygodnik

Wydawca: Trade Press

Nakład: 82 tys.

Wydawnictwo wpadło w tym roku w problemy finansowe, których rezultatem są skomplikowane przekształcenia (czytaj obok). Publikuje też „Detal Dzisiaj Network”.

*FMCG — z ang. fast moving customer goods — to dobra szybko zbywalne. W praktyce głównie żywność, używki, kosmetyki i środki czystości Źródło: wydawcy, „PB”

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy