Wielkie straty mogą zmienić się w zyski

Maciej Zbiejcik
opublikowano: 17-07-2009, 07:08

Paliwowe spółki, które I kwartał zakończyły na gigantycznym minusie, powinny się zrehabilitować.

Orlen, Lotos, PGNiG, Police i Petrolinvest w I kwartale miały najwyższe straty na GPW. Czas, by zaczęły zarabiać.

W pierwszym kwartale aż roiło się od spółek, które zanotowały straty. W kilku przypadkach były one rażąco wysokie, liczone na setki milionów złotych. W przypadku Orlenu przekroczyły nawet miliard złotych. Łączne straty Orlenu, Lotosu, PGNiG, Polic i Petrolinvestu wyniosły aż 2,4 mld zł, zaniżając wszelkie zbiorcze rynkowe statystyki. Wkrótce będą miały okazję do rehabilitacji. Szansą będzie zbliżający się sezon wyników z drugiego kwartału. Z ustaleń "PB" wynika, że wielkie straty tych spółek z pierwszego kwartału mogą zamienić się w zyski.

W pierwszych trzech miesiącach największe straty zanotowały PKN Orlen i Grupa Lotos. W drugim kwartale mają być zyski.

W minionym kwartale spółkom paliwowym sprzyjał wzrost cen ropy oraz umocnienie złotego. Dlatego zyski będą raczej papierowe, tak jak papierowe były też gigantyczne straty.

— Wyniki Orlenu i Lotosu będą w drugim kwartale bardzo dobre, ale tylko w wymiarze zysków raportowanych. Będzie to pochodna niegotówkowych zysków na rewaluacji zadłużenia walutowego po wzrostach złotego kwartał do kwartału oraz przeszacowania zapasów. Rzeczywista jakość wyników obu rafinerii będzie jednak bardzo kiepska, ze względu na niską wartość kluczowych parametrów, czyli marż przerobowych i różnicy wyceny ropy Ural i Brent — mówi Paweł Burzyński, analityk DM BZ WBK.

Zdaniem analityka DM BZ WBK, mimo ostatniej lekkiej korekty wzrostowej notowań Orlenu i Lotosu, oba walory wciąż wyglądają atrakcyjnie.

Więcej w piątkowym "Pulsie Biznesu".

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Maciej Zbiejcik

Polecane