Wielu graczy, mało inwestycji

Paweł Sztejter
16-05-2006, 00:00

Deweloperski rynek budownictwa wielorodzinnego w Warszawie jest silnie zdekoncentrowany. Badania przeprowadzone przez Reas w latach 2001-05 zidentyfikowały łącznie 217 firm deweloperskich i spółdzielni mieszkaniowych, realizujących w Warszawie w latach 2001-06 łącznie 621 wielorodzinnych inwestycji mieszkaniowych.

Aż 97 z 217 firm zrealizowało tylko jedną inwestycję i zaprzestało działalności.

Łączna produkcja firm, które zrealizowały nie więcej niż 6 inwestycji w okresie 6 lat między 2001 a 2006 rokiem (razem ponad 90 proc. wszystkich podmiotów), wynosi około 60 proc. mieszkań wybudowanych i planowanych do wybudowania w tych latach. Warto też zauważyć, że tylko 9 proc. firm realizuje więcej niż jedną inwestycję rocznie, podczas gdy ich udział w łącznej produkcji osiąga ponad 40 proc. rynku.

Analiza łącznej liczby mieszkań wybudowanych oraz planowanych do realizacji w latach 2001-06 wskazuje na większe znaczenie najbardziej aktywnych firm.

Szeregując deweloperów według liczby oddawanych przez nich mieszkań, można łatwo dostrzec wyraźną dysproporcję między udziałem w rynku grupy najbardziej aktywnych 10 proc. firm, a pozostałych 90 proc. deweloperów. Ci najbardziej aktywni oddali i planują do realizacji łącznie niemal 50 proc. wszystkich mieszkań z lat 2001-06. W grupie tej znajdują się firmy oferujące w okresie 2001-06 łącznie powyżej 850 mieszkań.

Z badań przeprowadzonych niedawno przez Reas wynika również, że rośnie rola konsultantów rynku deweloperskiego. Ich działalność ma interdyscyplinarny charakter, przy czym w przeciwieństwie do dewelopera dysponują oni szeroką wiedzą, opartą na aktualizowanych na bieżąco informacjach o rynku. Eksperckie opinie konsultanta są szczególnie pożądane w początkowej fazie realizacji każdej inwestycji. Jego wiedza może okazać się przydatna już na etapie wyboru lokalizacji inwestycji. A także projektowania i oceny przyszłej oferty mieszkaniowej. Konsultanci mogą też pomóc we właściwym doborze wykonawców inwestycji i wspierać proces sprzedaży.

Paweł Sztejter, Partner w Reas Konsulting

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Sztejter

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / / Wielu graczy, mało inwestycji