Wkrótce rozstrzygnięcie przetargu na litewską rafinerię Możejki

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 19-01-2006, 14:13

W ciągu najbliższych tygodni zostanie ogłoszony zwycięzca przetargu na kupno akcji litewskiej rafinerii Mażeikiu Nafta (Możejki). Zdaniem specjalistów, największe szanse na zwycięstwo mają polski PKN Orlen i kazachski Kazmunaigaz.

W ciągu najbliższych tygodni zostanie ogłoszony zwycięzca przetargu na kupno akcji litewskiej rafinerii Mażeikiu Nafta (Możejki). Zdaniem specjalistów, największe szanse na zwycięstwo mają polski PKN Orlen i kazachski Kazmunaigaz.

Do 27 stycznia Jukos, który jest obecnie strategicznym inwestorem litewskiej rafinerii (posiada 53,7 proc. jej akcji), czaka na wiążące oferty pretendentów. Następnie, na początku lutego, Jukos ma przedstawić litewskiemu rządowi zwycięzcę i ogłosić zaproponowaną przez niego cenę.

Ofertę na zakup Możejek złożyły cztery firmy. Do drugiego etapu prywatyzacji wybrano dwie, które zaproponowały najwyższą cenę. Według doniesień prasowych, kazachska państwowa spółka Kazmunaigaz zaproponowała 1,2 mld dolarów, a PKN Orlen o prawie 300 mln dolarów więcej.

Rosyjski koncern Łukoil, który litewską rafinerię chciałby kupić wspólnie z przedsiębiorstwem z USA - Conocophilips, zaproponował prawdopodobnie 980 mln dolarów, a przedsiębiorstwo TNK-BP - około 600 mln dolarów.

Według litewskiego eksperta ds. finansowych Rimantasa Januszevicziusa, nie zważając na fakt, iż najwyższą sumę zaproponował PKN Orlen, najbardziej realnym pretendentem nabycia akcji Możejek jest Kazmunaigaz.

"Rynek sceptycznie ocenia możliwości PKN Orlen, gdyż koncern nie posiada swojej ropy" - powiedział dla czwartkowego wydania litewskiego dziennika "Verslo Żinios" Januszeviczius.

Obecnie Jukos posiada 53,7 proc. akcji Mażeiku Nafta. Do państwa litewskiego należy 40,66 proc. akcji rafinerii, resztę mają drobni inwestorzy.

Litwa zamierza kupić od Jukosu kontrolny pakiet akcji, a następnie sprzedać go łącznie z 20 proc. akcji ze swego pakietu.

Aleksandra Akińczo

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane