Właściciele największych tankowców dopłacają do biznesu

opublikowano: 20-01-2021, 07:35

Decyzja Arabii Saudyjskiej o zmniejszeniu produkcji ropy spowodowała, że właściciele największych tankowców dopłacają do przewozu nimi surowca na głównych szlakach dostaw.

Z danych Baltic Exchange w Londynie wynika, że właściciel supertankowca przewożącego 2 mln baryłek saudyjskiej ropy do Chin płaci 736 USD dziennie za ten przywilej. Halvor Ellefsen, broker przewozów morskich z Fearnleys podkreśla, że choć armatorzy mogą zredukować tą stratę nakazując kapitanom zmniejszenie prędkości jednostek, to rzeczywistość jest taka, że niektóre tankowce tracą pieniądze na dostawach z Bliskiego Wschodu do Azji.

- Nawet najbardziej ekonomiczne statki mają problem z wyjściem na plus. Obecnie jest tam masakra – powiedział.

fot. Bloomberg
fot. Bloomberg

Kluczowe znaczenie miała decyzja Arabii Saudyjskiej o jednostronnym zmniejszeniu produkcji ropy o 1 mln baryłek dziennie w celu wsparcia cen. Skutkiem była droższa ropa i spadek jej dostaw drogą morską. Dodatkowym ciosem jest spadek popytu na surowiec w związku ze zbliżającym się okresem prac remontowych w rafineriach w Azji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Druś, Bloomberg

Polecane