Okulary przeciwsłoneczne to najważniejszy letni gadżet, ale są tacy, którzy noszą je przez okrągły rok. Nawet w pomieszczeniach. Czyżby mieli coś do ukrycia?
Włóczykij rządzi
Okulary przeciwsłoneczne to najważniejszy letni gadżet, ale są tacy, którzy noszą je przez okrągły rok. Nawet w pomieszczeniach. Czyżby mieli coś do ukrycia?
Jeśli gwiazda ma na nosie okulary, prawie na pewno są to ray-bany. Ta marka i show-biznes pozostają w długoletnim związku: ray-bany nadają charakter filmowym postaciom, a w zamian zyskują najtańszą i najlepszą reklamę.
Zaczęło się od pożyczki. By rozkręcić biznes na amerykańskiej ziemi, niemiecki imigrant Johann Bausch pożyczył 60 dolarów od znajomego Henry’ego Lomba. Powstała Bausch Lomb — jedna z największych firm optycznych świata. Na początku lat 30. XX wieku US Air Force zamówiły u niej okulary chroniące oczy pilotów. Firma wykorzystała polaroid, czyli cienką plastikową błonę polaryzującą światło, wstawiła — zaprojektowane przez francuskiego designera — zielone szkła, o zakrzywionym kształcie, przyciemniające kolor nieba. Tak powstał model Aviator, którego sprzedażą zajęła się Ray-Ban (z ang. blokada promieni), spółka córka Bausch Lomb. W latach 50. firma wypuściła kolejny hit — model Wayfarer ze spiczastymi narożnikami, doskonale pasujący do frywolnej rock’n’rollowej spódniczki. Do dziś Wayfarer (czyli z ang. włóczykij) pozostaje najlepiej sprzedającą się marką okularów.
Ray-bany to ulubiony gadżet celebrytów. Pierwszym z nich można nazwać dowódcę aliantów podczas II wojny światowej — generała Douglasa MacArthura, który nie zdejmował ich prawie nigdy. Do grupy najsławniejszych raybanowców zaliczają się także Audrey Hepburn (w "Śniadaniu u Tiffany’ego"), Madonna, Jack Nicholson i Bob Dylan. W latach 80. w filmie "Top Gun" pilota noszącego — a jakże! — model Aviator zagrał Tom Cruise. Po premierze sprzedaż okularów wzrosła o 40 proc. l
Dobre pochodzenie
Exte
Cena: 690 zł
Kolejny włoski producent okularów znany na całym świecie, kochany przez celebrytów i zwykłych zjadaczy chleba.
Wycieczka do Saint-Tropez
Face a Face
Cena: 1995 zł
Materiał na oprawki tej marki dostarcza włoska firma Mazzuchelli. Niektóre serie włókna produkowane są dla Face a Face na wyłączność.
W dojrzałym wieku
Police
Cena: 590 zł
Klasyczny kształt okularów włoskiej marki, która narodziła się na początku lat 80. XX wieku. Bruce Willis, George Clooney, David Beckham i Antonio Banderas — to niegdyś twarze marki Police. Chętni mogą dołączyć do tego doborowego towarzystwa.
Sejf w oprawce
Chrome Hearts
Cena: około 8500 zł
Pokryte 12-karatowym złotem. Podobno w kryzysie najlepiej sprzedają się modele wysadzane diamentami, rubinami i szafirami, kosztujące od 4,6 tys. do 20 tys. euro.
Małe dzieło sztuki
Chrome Hearts
Cena: około 5000 zł
Oprawki z najlepszego drewna ręcznie zdobione przez szwajcarskich jubilerów i obszywane skórką przez włoskich rzemieślników. Tu: model The Beast.
Podpis: Dorota Wojnar