Włóczykij rządzi

Dorota Wojnar
opublikowano: 26-06-2009, 00:00

Okulary przeciwsłoneczne to najważniejszy letni gadżet, ale są tacy, którzy noszą je przez okrągły rok. Nawet w pomieszczeniach. Czyżby mieli coś do ukrycia?

Jeśli gwiazda ma na nosie okulary, prawie na pewno są to ray-bany. Ta marka i show-biznes pozostają w długoletnim związku: ray-bany nadają charakter filmowym postaciom, a w zamian zyskują najtańszą i najlepszą reklamę.

Zaczęło się od pożyczki. By rozkręcić biznes na amerykańskiej ziemi, niemiecki imigrant Johann Bausch pożyczył 60 dolarów od znajomego Henry’ego Lomba. Powstała Bausch Lomb — jedna z największych firm optycznych świata. Na początku lat 30. XX wieku US Air Force zamówiły u niej okulary chroniące oczy pilotów. Firma wykorzystała polaroid, czyli cienką plastikową błonę polaryzującą światło, wstawiła — zaprojektowane przez francuskiego designera — zielone szkła, o zakrzywionym kształcie, przyciemniające kolor nieba. Tak powstał model Aviator, którego sprzedażą zajęła się Ray-Ban (z ang. blokada promieni), spółka córka Bausch Lomb. W latach 50. firma wypuściła kolejny hit — model Wayfarer ze spiczastymi narożnikami, doskonale pasujący do frywolnej rock’n’rollowej spódniczki. Do dziś Wayfarer (czyli z ang. włóczykij) pozostaje najlepiej sprzedającą się marką okularów.

Ray-bany to ulubiony gadżet celebrytów. Pierwszym z nich można nazwać dowódcę aliantów podczas II wojny światowej — generała Douglasa MacArthura, który nie zdejmował ich prawie nigdy. Do grupy najsławniejszych raybanowców zaliczają się także Audrey Hepburn (w "Śniadaniu u Tiffany’ego"), Madonna, Jack Nicholson i Bob Dylan. W latach 80. w filmie "Top Gun" pilota noszącego — a jakże! — model Aviator zagrał Tom Cruise. Po premierze sprzedaż okularów wzrosła o 40 proc. l

Dobre pochodzenie

Exte

Cena: 690 zł

Kolejny włoski producent okularów znany na całym świecie, kochany przez celebrytów i zwykłych zjadaczy chleba.

Wycieczka do Saint-Tropez

Face a Face

Cena: 1995 zł

Materiał na oprawki tej marki dostarcza włoska firma Mazzuchelli. Niektóre serie włókna produkowane są dla Face a Face na wyłączność.

W dojrzałym wieku

Police

Cena: 590 zł

Klasyczny kształt okularów włoskiej marki, która narodziła się na początku lat 80. XX wieku. Bruce Willis, George Clooney, David Beckham i Antonio Banderas — to niegdyś twarze marki Police. Chętni mogą dołączyć do tego doborowego towarzystwa.

Sejf w oprawce

Chrome Hearts

Cena: około 8500 zł

Pokryte 12-karatowym złotem. Podobno w kryzysie najlepiej sprzedają się modele wysadzane diamentami, rubinami i szafirami, kosztujące od 4,6 tys. do 20 tys. euro.

Małe dzieło sztuki

Chrome Hearts

Cena: około 5000 zł

Oprawki z najlepszego drewna ręcznie zdobione przez szwajcarskich jubilerów i obszywane skórką przez włoskich rzemieślników. Tu: model The Beast.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Wojnar

Polecane