Wodorowe autobusy wyjadą na ulice japońskich miast

PAP
25-10-2016, 15:40

Już na początku przyszłego roku koncern Toyota rozpocznie w Japonii sprzedaż autobusów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Przed olimpiadą w 2020 r. po ulicach Tokio ma poruszać się ponad 100 takich pojazdów.

Jak tłumaczy producent, podczas opracowywania FC Bus skorzystano z doświadczeń zdobytych dzięki współpracy z Hino Motors, producentem autobusów i pojazdów ciężarowych należącym do koncernu Toyota. Wykorzystany w pojeździe system ogniw paliwowych (TFCS1) został pierwotnie opracowany dla samochodu osobowego Mirai.

Toyota Hydrogen Bus (autobus wodorowy)
Zobacz więcej

Toyota Hydrogen Bus (autobus wodorowy)

Toyota via YouTube

Jednak jak w rozmowie z PAP zwrócił uwagę przedstawiciel Akademii Toyoty i Lexusa dr inż. Andrzej Szałek, stosowanie ogniw paliwowych w samochodach osobowych i w autobusach stawia przed konstruktorami odmienne problemy.

"W samochodach osobowych wymagana jest lekka i zwarta konstrukcja napędu. Tych ograniczeń konstruktorzy nie spotkają podczas implementacji ogniw w autobusach. Ze względu na duże gabaryty pojazdu np. maksymalne ciśnienie wodoru w zbiornikach zostało zmniejszone w przyjętych normach o połowę w stosunku do samochodów osobowych tj. do poziomu 350 bar (35MPa)" - tłumaczył Szałek. Podkreślił, że przyczynia się to do "podwyższenia poziomu bezpieczeństwa tej konstrukcji".

Ekspert zwrócił też uwagę na inną specyfikę korzystania z autobusów, niż ma to miejsce w przypadku samochodów osobowych.

"Dla autobusów na pewno wyzwaniem jest długi czas pracy w ciągu doby powiązany z dużymi przebiegami. To wymaga odpowiednio pojemnych zbiorników wodoru, by zapewnić autom godziwy zasięg" - dodał Szałek.

Jak tłumaczy producent w przyszłym roku Biuro Transportu władz Tokio zakupi do swojego parku pojazdów dwa autobusy wodorowe Toyoty. Sprzedaż nowego pojazdu zostanie zwiększona w 2018 roku, aby przed rozpoczęciem olimpiady osiągnąć liczbę 100 wodorowych autobusów, wożących pasażerów na regularnych trasach komunikacji miejskiej. Większość nowych pojazdów trafi do floty autobusowej tokijskiej metropolii.

Japoński koncern podkreśla też, że ich wodorowe autobusy będą odgrywać ważną rolę w polityce bezpieczeństwa japońskich miast. Toyota zamontowała w nich system produkcji energii o dużej pojemności na potrzeby zewnętrznych odbiorników. Pojazd dostarcza maksymalnie 9 kW mocy i 235 kWh2 energii, w związku z czym może być wykorzystywany jako źródło energii w sytuacjach kryzysowych, m.in. do zasilania miejsc ewakuacji ludności czy centrów zarządzania kryzysowego.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu