Work-life balance a wydajność pracowników: Jak brak równowagi wpływa na pracę w firmie?

Materiał partnera
aktualizacja: 29-05-2018, 12:48

Zachowanie odpowiedniej life-work balance, czyli równowagi między życiem prywatnym a zawodowym to cel, do którego dąży niemal każdy. Dlaczego pracodawcom opłaca się wspierać w tych staraniach swoich pracowników i w jaki sposób mogą to robić?

Utrzymanie równowagi między strefą prywatną a zawodową swojego życia nie jest łatwe na współczesnym, wymagającym rynku pracy. Jest szczególnie widoczne w erze powszechnego dostępu do Internetu, za sprawą czego powszechne stało się odbierania roboczych maili „po godzinach”. Dowodzą tego między innymi badania przeprowadzone w USA – okazało się, że ponad 66% pracowników uważa, iż ich work-life balance pozostawia wiele do życzenia. Jednakże na odpowiedniej równowadze korzystają nie tylko sami pracownicy, ale też pracodawcy. Jakie są zatem efekty nadmiernego nakładu pracy w stosunku do godzin poświęcanych na życie prywatne i jak można ich uniknąć?

Przyczyny i skutki

Warto zastanowić się co jest główną przyczyną tego, że tak wiele osób martwi się o swoje work-life balance. Według ankiet na pierwszym miejscu w tej kwestii plasuje się kiepskie lub zbyt narzucające się szefostwo (z wynikiem 60%). Nie bez znaczenia jest poczucie, że wykonuje się pracę w niezbyt efektywnym środowisku. Wśród krótkoterminowych efektów braków równowagi mogą znaleźć się takie jak znajdujące się na najwyższej pozycji (z wynikiem 68%) niskie morale, spadek produktywności czy wzmożona rotacja wśród cierpiących z powodu zawodowego wypalenia pracowników. Wszystkie te rzeczy niosą ze sobą negatywne konsekwencje dla całej firmy. Długoterminowe efekty są jeszcze bardziej dotkliwe: Rośnie ryzyko pojawienia się depresji (1,66 raza większe niż u przeciętnej osoby), czy nawet wylewu bądź zawału serca. Warto również pamiętać o tym, że wraz z rozchodzeniem się wieści o warunkach panujących w firmie uszczerbku doznaje jej wizerunek i strefa PR.

Zalety elastyczności

Zdaniem Williama Yosta, specjalisty od efektywnego organizowania strategii roboczych, jedną z istotniejszych rzeczy jest elastyczność i przejrzystość. Jego zdaniem poszczególne zespoły powinny mieć przed wszystkim jasno postawione zadania i wszelkie dostępne narzędzia potrzebne do ich wykonania. Kiedy zaś zachodzi potrzeba swoistej rekalibracji poszczególnych celów, zdaniem Yosta nie należy kurczowo trzymać się ustalonej wcześniej strategii, tylko dostosować ją do zmieniających się parametrów. Pozwala to nie tylko uporać się z określonymi problemami w znacznie krótszym czasie, niwelując konieczność pracy po godzinach. Elastyczność obniża także ryzyko wypalenia zawodowego, do którego często dochodzi, jeśli pracownicy wykonują ustalone na sztywno, nierzadko ich zdaniem zupełnie bezsensowne czy nieaktualne już instrukcje.

Efektywne narzędzia pracy

Teorie Williama Yosta zdają się mieć potwierdzenie w rzeczywistości. Gdy bowiem w ankiecie zapytano szeregowych pracowników o to, jak ich zdaniem najlepiej firmy mogą poprawić work-life balance, na pierwszym miejscu znalazła się właśnie większa elastyczność organizacji pracy. Dla pracowników istotna też jest możliwość pracy zdalnej oraz ograniczenie e-maili wysyłanych „po godzinach”. Frustrację pracowników może zmniejszyć również nowoczesne i efektywne wyposażenie biura. Przykładem takiego sprzętu są drukarki HP Office Jet Pro 8710, stworzone z myślą o średniego rozmiaru firmach.

Nie tylko posiadają opcję dwustronnego wydruku z prędkością aż 20 kartek na minutę, ale mogą być też w łatwy (i bezpieczny) sposób obsługiwane z poziomu smartfonu czy laptopa. Funkcje te doceni zapewne każdy, komu nieobce są frustrujące przeżycia związane z firmowymi, powolnymi i skomplikowanymi drukarkami. Na obecności takiego sprzętu skorzystać mogą nie tylko pracownicy. Kierownictwo firmy z pewnością zainteresuje fakt, że dzięki niemu można sporo zaoszczędzić.

Odpowiednia równowaga między pracą a życiem prywatnym to cel, do którego dążenia powinny być maksymalnie wspierane przez pracodawcę. Firma zyskuje dzięki temu nie tylko znacznie wydajniejszego i lojalniejszego pracownika, ale w dodatku buduje pozytywny PR wokół swojego przedsiębiorstwa. Kluczem zaś do work-life balance zdaje się być zachowanie odpowiedniej elastyczności w planowaniu strategii roboczych oraz zadbanie o takie kwestie, jak nowoczesne wyposażenie firmy czy unikanie nagabywania zatrudnionych osób wiadomościami „po godzinach”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Work-life balance a wydajność pracowników: Jak brak równowagi wpływa na pracę w firmie?