Woźniak: Dzięki nowej agencji środki na wsparcie inwestycji i promocję eksportu będą zwielokrotnione

Polska Agencja Prasowa SA
20-02-2006, 14:08

Powołanie nowej agencji służącej wspieraniu zagranicznych inwestycji w Polsce i promocji polskiego eksportu, da możliwość zwielokrotnienia publicznych środków przeznaczanych dotychczas na te cele - ocenia minister gospodarki Piotr Woźniak.

Powołanie nowej agencji służącej wspieraniu zagranicznych inwestycji w Polsce i promocji polskiego eksportu, da możliwość zwielokrotnienia publicznych środków przeznaczanych dotychczas na te cele - ocenia minister gospodarki Piotr Woźniak.

    "Obecnie na promocję eksportu wydajemy pieniądze budżetowe. Po przekształceniu obecnej Państwowej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych w państwową osobę prawną, która byłaby jednostką wdrażającą w myśl przepisów unijnych, będziemy mogli łatwo sięgnąć także po środki z UE" - powiedział w poniedziałek dziennikarzomminister w Dąbrowie Górniczej.

    Dodał, że w obecnej formule środki przeznaczane z budżetu na wspieranie eksportu nie były pomnażane, a wręcz nieznacznie pomniejszane o koszty administracyjne zajmujących się tym instytucji. Nowy mechanizm ma sprawić, że przekazywane środki będą wkomponowywane w unijne programy, dzięki czemu do dyspozycji będą znacznie większe pieniądze.

    "Każda złotówka, która do tej pory szła do agencji i wypływała z niej na rynek, z małym uszczerbkiem na koszty administracyjne, teraz będzie najpierw mnożona razy co najmniej pięć pod postacią unijnego programu promocyjnego, a dopiero potem będzie wypływać na rynek. To będzie poważna dźwignia finansowa, a możliwości promocji eksportu i wspierania inwestycji znacząco wzrosną" - podkreślił Woźniak.

    Przypomniał, że nowa agencja ma łączyć dwie funkcje: ściągania inwestorów zagranicznych do Polski, czyli - jak powiedział - swoistego kupowania miejsc pracy, a także promocji eksportu. Według niego, połączenie tych dwóch zadań w jednej instytucji służy ich efektywniejszemu wykonywaniu.

    Przekształcenie Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) w Agencję Promocji Gospodarczej to jedne z głównych założeń projektu ustawy o promocji gospodarczej. Woźniak poinformował, że do gotowego już projektu złożono uwagi formalne, musi on zostać poprawiony po czym - za około trzy tygodnie - ponownie trafi do uzgodnień międzyresortowych, a potem pod obrady rządu. Do połowy roku nowa agencja ma już - według ministra -sprawnie działać.

    Według wcześniejszych informacji, zadaniem agencji będzie kompleksowa realizacja projektów promocyjnych. Planowane jest przygotowanie m.in. nowej bazy danych i nowych portali internetowych oraz uczestnictwo w targach zagranicznych. Obecnie do zadań PAIiIZ należy głównie przyciąganie inwestorów zagranicznych i przeprowadzanie ich przez procedury prawne. Nowa agencja ma także zająć się m.in. badaniem rynków zagranicznych i usługami doradczymi. Planowane są również zachęty i pomoc inwestycyjna.

    Minister zapowiedział także wypracowanie - jak się wyraził -"dobrego kwalifikatora", służącego ocenie, ile warto wydać publicznych środków, aby zachęcić inwestorów do tworzenia nowych miejsc pracy w poszczególnych regionach. Woźniak podkreślił, że kwota, jaką budżet może zapłacić w postaci rozmaitych zachęt za tworzone przez inwestora miejsce pracy musi różnić się np. na Podlasiu od kwoty, jaka może być wydana na ten cel na uprzemysłowionym Śląsku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Woźniak: Dzięki nowej agencji środki na wsparcie inwestycji i promocję eksportu będą zwielokrotnione