Woźniak: musimy poszukiwać nowych źródeł przewagi konkurencyjnej

Polska Agencja Prasowa SA
05-06-2006, 12:05

Tradycyjne źródła przewagi konkurencyjnej polskiej gospodarki, takie jak niskie koszty pracy i tanie surowce tracą na znaczeniu; pora na inwestowanie w kadry i budowanie gospodarki opartej na wiedzy - podsumował priorytety w polityce ekonomicznej Polski, minister gospodarki Piotr Woźniak.

Tradycyjne źródła przewagi konkurencyjnej polskiej gospodarki, takie jak niskie koszty pracy i tanie surowce tracą na znaczeniu; pora na inwestowanie w kadry i budowanie gospodarki opartej na wiedzy - podsumował priorytety w polityce ekonomicznej Polski, minister gospodarki Piotr Woźniak.

W poniedziałek Woźniak uczestniczył w zorganizowanej przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) konferencji "Rola i zaangażowanie instytucji publicznych w promocję gospodarczą Polski i regionów".

Jak przypomniał minister, nowe kierunki w polityce ekonomicznej opisuje opracowany przez resort gospodarki i zaprezentowany na początku maja br. dokument "Kierunki zwiększania innowacyjności gospodarki na lata 2007-2013".

Założenia zawartej w dokumencie strategii to m.in. powiązanie sfery badań z biznesem, zwiększenie inwestycji w kapitał ludzki, wspomaganie innowacyjnych przedsięwzięć oraz udostępnienie tzw. "kapitałów zasiewowych" dla firm rozpoczynających działalność.

Resort gospodarki chce także przenieść na grunt polski założenia odnowionej przez instytucje Unii Europejskiej Strategii Lizbońskiej, która zakłada wzrost konkurencyjności gospodarek krajów członkowskich Unii do 2010 r. - dodał Woźniak.

Narzędziem podnoszenia konkurencyjności gospodarki jest opracowany przez jego resort Krajowy Program Reform (KPR) na lata 2005-2008, zakładający m.in. reformę regulacyjną, czyli uproszczenie istniejących regulacji prawnych i usprawnienie systemu przenoszenia unijnych przepisów do polskiego prawa.

Jak wyjaśnił Woźniak, w lutym br. powołany został międzyresortowy zespół, który ma zająć się rewizją prawa pod kątem jego uproszczeń.

Kolejny element podnoszenia konkurencyjności gospodarki to promocja Polski za granicą. Resort gospodarki chce w ramach realizacji tego założenia zmienić rolę PAIiIZ. Od początku 2007 r. planowane jest przekształcenie PAIiIZ w Polską Agencję Handlu i Inwestycji (jest to jedno z głównych założeń resortowego projektu ustawy o promocji gospodarczej).

Zadaniem nowej agencji będzie nie tylko wspieranie napływu inwestycji zagranicznych do kraju, ale również pomoc polskim eksporterom i promocja rodzimych marek za granicą oraz badanie rynków zagranicznych.

Działalność PAHiI wspierać będą w przyszłości jej nowe oddziały zagraniczne, tj. jednostki podlegające obecnie resortowi gospodarki i utworzone od 1 maja br. na bazie przekształconych bądź zlikwidowanych wydziałów ekonomiczno-handlowych przy polskich konsulatach za granicą.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Woźniak: musimy poszukiwać nowych źródeł przewagi konkurencyjnej