Wraca nam dobry humor

BMK
24-04-2009, 14:03

Kwietniowe badania nastrojów konsumentów pokazują wyraźną poprawę. W porównaniu z marcem wskaźnik optymizmu konsumentów, mierzony przez Ipsos, wzrósł o 6 pkt. do 74 pkt. Poprawiły się oceny klimatu gospodarczego i skłonność do zakupów konsumentów.

- Polacy dużo częściej niż w ubiegłym miesiącu spodziewają się poprawy sytuacji gospodarczej w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Ponadto, nieco mniej osób spodziewa się wzrostu bezrobocia (58 proc. wobec 64 proc. w marcu i lutym). Wzrosła skłonność do zakupów – zauważają autorzy raportu.

Ich zdaniem, przyczyną poprawy wskaźnika są bardziej optymistyczne oczekiwania dotyczące sytuacji materialnej gospodarstw domowych. Największymi optymistami są osoby do 40 roku życia i mieszkańcy miast średniej wielkości.

- Choć pozytywne nastroje niezmiennie najsilniej wiążą się z wyższym wykształceniem, to największą ich poprawę w ciągu ostatniego miesiąca stwierdzono u osób z wykształceniem zasadniczym i średnim – czytamy w komunikacie Ipsos.

Z badań wynika, że Polacy coraz rzadziej obawiają się wzrostu cen. 24 proc. badanych oczekuje spadku inflacji w najbliższych 12 miesiącach, tylko 16 proc. jej wzrostu.

Badanie przeprowadzono między 2 a 8 kwietnia na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1010 Polaków, którzy ukończyli 15 lat. Wskaźnik optymizmu konsumentów może przybierać wartości od 0 do 200 pkt. 
 

Wraca nam dobry humorWraca nam dobry humor


Kwiecień 2009 zmiana
Wskaźnik optymizmu konsumentów: ▲ 73,64 pkt. 6,41 pkt.
Klimat gospodarczy: ▲ 54,11 pkt. 7,38 pkt.
Skłonność do zakupów:  ▲ 86,67 pkt. 5,76 pkt.
Wskaźnik bieżący ▲ 58,32 pkt. 2,08 pkt.
Wskaźnik oczekiwań ▲ 79,31 pkt. 12,21 pkt.

Źródło: Ipsos

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: BMK

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Wraca nam dobry humor