Wrak źródłem cennych substancji

Barbara Warpechowska
01-12-2016, 22:00

Wartościowe materiały z wycofanych z eksploatacji aut mogą żyć w nowych produktach. Pozwala to oszczędzić surowce naturalne i energię

W 2015 r. wyprodukowano na świecie około 90 mln samochodów, w tym około 540 tys. w Polsce. W tym samym roku wyrejestrowano jednocześnie w naszym kraju ponad 430 tys. aut.

Drogie surowce

Wiele elementów samochodu ma wartość surowcową, dlatego ważne jest efektywne odzyskiwanie materiałów. Z badań prowadzonych na Wydziale Energetyki i Paliw Akademii Górniczo- Hutniczej w Krakowie wynika, że każdy samochód składa się m.in. ze stali w 66,2-68,5 proc. i stopów aluminium w 8,4-11,6 proc. W ostatniej dekadzie spadło natomiast wykorzystanie innych metali: miedzi, ołowiu i mosiądzu do 1,8-2,5 proc. Z kolei tworzywa sztuczne stanowią około 8 proc. Materiały te mogą zostać ponownie wykorzystane w nowych produktach. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE z 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji zakłada, że od 1 stycznia 2015 r. odzysk materiałów z wycofanych z użycia samochodów powinien wynosić co najmniej 95 proc., natomiast recyklingu — 85 proc.

W Polsce nowe przepisy weszły w życie 1 stycznia 2016 r. Zgodnie z nimi (w bardzo dużym uproszczeniu) wprowadzający pojazdy, czyli w praktyce koncerny motoryzacyjne i dilerzy, muszą zapewnić sieć im zbierania (stacje demontażu i punkty recyklingu). — W Polsce legalnie działa około 1000 stacji demontażu pojazdów. Taką informację podano na wczorajszej konferencji Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów — mówi Rafał Poradka, dyrektor Związku Dealerów Samochodów. Jak zapewnia Ministerstwo Środowiska, działanie ustawy zostanie skontrolowane na początku przyszłego roku.

Na złom i do produkcji

Recykling samochodu rozpoczyna się w momencie przekazania wyrejestrowanego auta do specjalistycznej stacji demontażu. W pierwszej kolejności usuwane są z niego płyny eksploatacyjne, m.in. oleje i paliwo. Następnie demontowane są poszczególne podzespoły, tj. akumulator, koła, elementy oświetlenia. Otrzymane materiały zostają posegregowane na grupy, które mogą zostać ponownie wykorzystane lub przetworzone. Specjalne instalacje montowane w nowoczesnych zakładach recyklingu usprawniają rozdrabnianie karoserii, a także oddzielanie metali od innych surowców. Odzyskane materiały trafiają do hut (złom) i innych firm, które je wykorzystują do nowej produkcji.

Zrównoważony rozwój

Jednym z takich zakładów jest Centrum Recyklingu Stena Nordic, uruchomione pod koniec października w szwedzkim Halmstad. Wśród odpadów, jakie przetwarza są m.in. pojazdy wycofane z eksploatacji. Przez długi czas wyzwaniem dla branży recyklingowej było znalezienie możliwości zagospodarowania mieszanki gumy, tworzyw sztucznych i metali m.in. z wnętrza samochodu, która pozostawała po wysortowaniu materiałów z pojazdu. Technologia użyta w Halmstad pozwala na odseparowanie z niej jeszcze więcej metalu i wykorzystanie pozostałej mieszanki do produkcji energii. Dodatkowo zastosowane rozwiązania pozwalają na strzępienie samochodu w czasie 40 sekund. Obecnie z samochodów po poddaniu ich całemu procesowi recyklingu uzyskuje się 30 różnych materiałów.

— Recykling pojazdów ma ogromne znaczenie dla zrównoważonego rozwoju, dlatego poszukiwane są najlepsze metody odzyskiwania materiałów z samochodów, jak również podnoszone są wymagania prawne dotyczące ich recyklingu. Wyzwaniem jest znalezienie najlepszych i najskuteczniejszych technologii, które pozwolą na maksymalny odzysk materiałów — mówi Piotr Ślusarz, dyrektor w Stena Recycling Polska. Na świecie opracowuje się technologie umożliwiające jak największe odzyskanie materiałów i części z samochodów wycofanych z eksploatacji, np. akumulatorów litowo-jonowych. Jest to jedna z najprężniej rozwijanych dziedzin ze względu na niewielkie zasoby litu dostępne w środowisku naturalnym, a także wzrost liczby aut wykorzystujących technologię hybrydową.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Ekologia / Wrak źródłem cennych substancji