Wskazówki Od skutecznego wdrażania innowacji zależy wzrost przychodów

DI
opublikowano: 25-11-2009, 00:00

Rafał Dudkowski, Business Development Executive w firmie doradczej Innovatika, sformułował praktyczne rady dla wprowadzających innowacyjne rozwiązania.

1 Spójrz na rynek oczami klientów. Jak zauważył Tony Ulwick, autor książki "Czego chcą klienci?", konsumenci kupują produkty, żeby realizować konkretne zadania. Ważne, aby zrozumieć, co rozważają klienci i jakie mają problemy z realizacją zadania. Trudno to dobrze zrobić bez wyjścia "w teren". Badania etnograficzne, obserwacje i pogłębione wywiady mogą pomóc lepiej zrozumieć doświadczenie konsumentów.

2 Określ i zhierarchizuj potrzeby klientów. Zrozumienie, co chcą realizować klienci, to podstawa udanego rozwoju nowych produktów. A potem — które zadania są dla nich ważne i niezaspokojone. Jasna hierarchizacja potrzeb pomaga pracować nad produktami, które będą wygrywały na rynku.

3Dostrzeż nieklientów. Może zamiast bić się o kawałek tortu, łatwiej go powiększyć, rozszerzając rynek o konsumentów, którzy nie byli dotąd uważani za atrakcyjną grupę docelową. Na przykład bank detaliczny zamiast walczyć o klientów, którzy mają już konta, może stworzyć ofertę dla około 30 proc. dorosłych Polaków, którzy do dziś nie są klientami branży. Tak zrobiło Nintendo, tworząc proste w obsłudze Wii, trafiające w potrzeby dorosłych, którzy nigdy nie kupowali konsol do gry.

4 Otwórz się na niestandardowe pomysły. Pracownicy firmy z różnych działów, klienci i dostawcy mogą być nieocenionym źródłem pomysłów na optymalizację procesów, oszczędności, nowe produkty. Wystarczy pozwolić im się wypowiedzieć i najlepsze pomysły wdrażać. Pomocne są nowoczesne systemy zarządzania pomysłami, pozwalające łatwo angażować pracowników, klientów i partnerów do tworzenia nowych rozwiązań.

5 Znajdź odpowiedni model biznesu. Sukcesy Apple, Google czy Skype uczą, że do sukcesu nie wystarcza dobry produkt. Dla każdego warto znaleźć odpowiedni model biznesu — umiejętne połączenie źródeł przychodów, struktury kosztów, kanałów dystrybucji, segmentów klientów i partnerów.

6 Szybko i często twórz prototypy. Jeśli to tylko możliwe, warto nowe koncepcje testować na rynku na małą skalę. Po uzyskaniu informacji zwrotnej można szybko doskonalić ofertę, zwiększając szanse na jej komercyjny sukces.

7 Aktywnie zarządzaj wdrożeniem. Biznes rządzi się ustalonymi procesami, procedurami, miernikami. Tworzą one rodzaj systemu odpornościowego, który odrzuca innowacyjne pomysły. Przygotuj się na to, motywuj do podejmowania ryzyka i akceptowania błędów, zapewnij samodzielność i zasoby pracującym nad rozwojem innowacji, zapewnij dobrą komunikację i zaangażowanie zarządu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu