Współpraca z innowatorami to podstawa

opublikowano: 15-10-2017, 22:00

O najważniejszych trendach, kształtujących przyszłość polskiej energetyki, dyskutowano podczas XIV Kongresu Nowego Przemysłu, który odbywał się 11 i 12 października w Warszawie

Świat energii determinują digitalizacja, dekarbonalizacja i wpływ najnowszych technologii na wzrost znaczenia rozproszonych źródeł energii. Coraz częściej mówi się też o roli energetyki we wdrażaniu gospodarki w obiegu zamkniętym, elektromobilności i ekspansji sprzedaży pakietowej. Wyzwań jest jednak więcej. Słowa klucze do energetyki XXI w. to: innowacje, inteligentne systemy i rozwój. Są podkreślane we wszystkich ogłaszanych lub aktualizowanych strategiach firm energetycznych na najbliższe lata. Wymuszają je wymagania unijne, klienci oraz rosnąca konkurencja. Inteligentne sieci to niejedyne wyzwanie, choć ogromne. Zgodnie z wymaganiami unijnymi w Polsce do roku 2020 musi być zainstalowanych 12,8 mln inteligentnych liczników, umożliwiających automatyczne zbieranie i przekazywanie danych o zużyciu energii, co pozwala na efektywne zarządzanie dostawami i optymalizację zużycia. Nad ich wdrażaniem pracują już największe firmy energetyczne. Inteligentne liczniki są jednym z elementów Smart Grid, czyli inteligentnej sieci, która umożliwia optymalizację przepływu energii między wszystkimi uczestnikami rynku — od tradycyjnych wytwórców energii, przez dystrybutorów i dostawców usług, aż po odbiorców, którzy coraz częściej stają się także wytwórcami — prosumentami.

GRA O WIELKĄ KASĘ: Być hegemonem w Polsce i w gronie 40 najlepszych klubów w Europie — taki cel dla Legii Warszawa wytyczył jej właściciel Dariusz Mioduski. Przyznał, że nie będzie to możliwe bez dobrej kondycji finansowej, i przedstawił filozofię zarządzania klubem, która to zapewni.
Wyświetl galerię [1/7]

GRA O WIELKĄ KASĘ: Być hegemonem w Polsce i w gronie 40 najlepszych klubów w Europie — taki cel dla Legii Warszawa wytyczył jej właściciel Dariusz Mioduski. Przyznał, że nie będzie to możliwe bez dobrej kondycji finansowej, i przedstawił filozofię zarządzania klubem, która to zapewni.

Elektromobilność i biznes

Podczas Kongresu omawiano zastosowanie inteligentnych sieci w rozwiązaniach smart.

— Szeroko pojęta sztuczna inteligencja już znajduje zastosowanie w naszym otoczeniu. To są wszystkie, nawet małe usprawnienia: inteligentne systemy optymalizacji zużycia energii, narzędzia analizy dużych zbiorów danych, integracja urządzeń dzięki ich cyfryzacji, procesy, o których jeszcze 10 czy 20 lat temu nikt by nie powiedział, że znajdą komercyjne zastosowanie. W dziedzinie AI nie spodziewam się więc szybkiego wielkiego przełomu, ale postęp będzie — mówił podczas panelu „Energia Plus” Igor Wojnicki z innowacyjnego stat-upu Gradis, który w swoich rozwiązaniach wykorzystuje sztuczną inteligencję do wyznaczania najefektywniejszej konfiguracji parametrów instalacji oświetlenia ulicznego. Ekspert zwracał uwagę na zastosowanie sieci inteligentnych w energetyce.

— Nic nie stoi na przeszkodzie, by za 10, 15, może 20 lat transformator wysokiego napięcia zastanawiał się, czy jemu, czyli jego właścicielowi, opłaca się przesyłać napięcie do drugiego transformatora, bo ma inne zużycie — przypuszcza Igor Wojnicki. Inteligentna sieć jest też niezbędna do realizacji rządowych założeń o rozwoju elektromobilności. Elektryczne auta są ostatnio tematem numer jeden. Rząd liczy, że za 10 lat po polskich drogach będzie jeździł ich milion. Prace postępują. Choćby realizowany obecnie na poziomie samorządów

program e-Bus, który testuje zastosowanie Smart Grid z elektrycznymi autobusami i systemem ładowania i wymiany baterii. Ministerstwo Energii w „Planie na rzecz Rozwoju Elektromobilności” przewiduje, że w roku 2020 ma być około 75 tys. zarejestrowanych pojazdów z napędem elektrycznym. W 2025 r. — już milion. To byłaby połowa wszystkich pojazdów używanych przez administrację publiczną. Takiemu rozwojowi elektromobilności mają sprzyjać zachęty podatkowe, np. zerowa stawka VAT. Polacy już się mają czym pochwalić.

— Nawet bez interwencji rządowych w planach jest tysiąc autobusów elektrycznych. Nie wszyscy wiedzą, że pod tym względem jesteśmy potęgą w Europie. Na wyprodukowanych przez nas bateriach autobusy przejechały już 3 mln km. Eksportujemy nawet do Stanów Zjednoczonych, do Turcji i innych krajów w Azji — podkreślał Konrad Makomaski, prezes E-Bus Battery Impact.

Podstawą są innowacje

Wyzwania dla energetyki to także polityka klimatyczna i ochrona środowiska. Unia Europejska wprowadziła limity emisji CO 2 i produkcji energii z odnawialnych źródeł. W Polsce do 2020 r. 20 proc. energii ma pochodzić z OZE. Na razie to 13-15 proc., a wciąż około 80 proc. pochodzi z węgla. Całkowite odejście od surowców kopalnych długo jeszcze nie będzie możliwe — jeżeli w ogóle będzie, choćby ze względu na bezpieczeństwo energetyczne. Dlatego coraz częściej mówi się o czystych technologiach węglowych i niskoemisyjnych paliwach. Prace nad nimi nabierają tempa. Innowacyjne w przypadku Polski byłoby zagospodarowanie odpadów, a następnie ich spalanie w celu pozyskiwania energii elektrycznej. Takie technologie, bezpieczne i czyste dla środowiska, są dostępne na świecie od lat. Rozwój innowacji nie jest jednak możliwy bez aktywności badawczo-rozwojowej. W kręgu badań znajduje się nie tylko sprawność wytwarzania energii, ale również digitalizacja, obniżanie kosztów wytwarzania, magazynowanie energii i technologie odnawialne. Podczas Kongresu omawiano te tematy oraz zaangażowanie przedsiębiorców w innowacyjność. Zwracano uwagę, że mimo dużych nakładów inwestycyjnych wiele projektów badawczych nie doprowadzono do etapu budowy prototypów.

— Wciąż jest za mało firm, które na swój użytek nazywam producentami technologii — podkreślał prof. Tomasz Barszcz z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie i prezes EC Systems. Są jednak przykłady pozytywne.

— Oferujemy kompleksową usługę — od koncepcji przez projekt i różne symulacje do gotowego produktu i jego wdrożenia. Największym zainteresowaniem cieszy się pierwsza faza prac — od koncepcji do podjęcia decyzji inwestycyjnej, bo inwestycja wymaga dużych nakładów — mówił Marcin Liszka, prezes firmy Exergon, specjalizującej się w innowacyjnych rozwiązaniach na potrzeby energetyki, petrochemii innych gałęzi przemysłu.

Energetyka przyszłości

Podczas debaty „Energia plus — nowe trendy na rynku energii” paneliści podkreślali konieczność poznania przez energetykę wymagań odbiorców. Wszystkie największe koncerny energetyczne wprawdzie prześcigają się w oferowaniu różnych usług, np. telekomunikacyjnych lub sprzedaży gazu, ale wciąż nie wiedzą, czego naprawdę oczekują klienci.

— Energetyka nie zna jeszcze preferencji klientów, choć dzięki technologiom możliwe jest już pozyskiwanie bogatej informacji o ich upodobaniach — tłumaczył Jarosław Zarychta, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Microsofcie.

— Ofertę wymusza zmiana nastawienia w sektorze energetycznym, gdzie petent zmienił się w klienta. Dlatego to my musimy wychodzić do niego z dodatkowymi ofertami — podkreśla Marek Duda z CEZ Esco Polska.

Marcin Lewenstein, Innovation Officer z InnoEnergy podkreślał wagę szerszego rozumienia innowacyjności, i nie ograniczania jej do moderdnizacji oferty i osiągnięcia zadowalających standardów w relacjach z masowym klientem. Duże firmy energetyczne w Polsce obecnie skupiają sie na zaspokojeniu potrzeb klienta, postrzegając innowacyjność przez pryzmat zapewnienia jego lojalności i zwiększenia konkurencyjności oferty, co przekłada się na sprzedaż. Jednak koncentracja na innowacji produktowej, czy poprawie jakości obsługi nie wystarczy.

— Z naszego punktu widzenia to niepokojące, ponieważ ogranicza możliwość współpracy z dużymi graczami na temat magazynowania energii, wykorzystania paliw alternatywnych, energetyce rozproszonej czy elektromobilności. Zagadnienia te są traktowane z zainteresowaniem, ale nie przekłada się to na realne projekty. Takie podejście jest defensywne i nie wykracza poza strefę komfortu. Trudno się więc spodziewać wypracowania przełomowych innowacji i rozwiązań, które mogą zmienić oblicze sektora. Przy tak dużych nakładach jak te deklarowane obecnie, ambicje dotyczące innowacyjności powinny się zwiększyć — mówił Marcin Lewenstein.

Ekspert podkreślił, że kompleksowa oferta dla klientów, zastanowienie się nad ich potrzebami i komfortem oraz zmieniającą się rolą, są podstawą.

— Klient powinien zauważać różnicę nie tylko w procesie sprzedaży , ale i w zakresie długofalowej współpracy. Tu właśnie upatrywałbym większej szansy i wartości we współpracy korporacji z innowatorami i przedsiębiorcami — podsumował Marcin Lewenstein.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Współpraca z innowatorami to podstawa