Wśród wyzwań szanse na rozwój

MICHAŁ H. MROŻEK, CEO HSBC Polska , Materiał przygotowany we współpracy z HSBC
opublikowano: 09-09-2019, 22:00

Polska nie jest zieloną wyspą niezależną od tendencji w gospodarce europejskiej i światowej.

Zmniejszenie wymiany w globalnych korytarzach handlowychma i będzie miało wpływ na kondyncję europejskiej ekonomii. Informacje, jakie docierają do nas z zagranicznych forów, choćby z sierpniowego spotkania szefów największych banków centralnych świata w Jackson Hole w USA, wskazują na niepewność dalszego, stabilnego wzrostu globalnej gospodarki. Pojawia się zatem potrzeba dokonania pogłębionej analizy występujących w niej nurtów ekonomicznych i ocenienia możliwości ich oddziaływania na naszą krajową gospodarkę i na poszczególne przedsiębiorstwa. Warto też szukać w tym kontekście nowych, nieznanych wcześniej możliwości. Pierwszy nurt silnie oddziałujący na Europę, w tym Polskę, stanowią pogłębiające się konflikty handlowe między USA i Chinami, negocjacje Unii Europejskiej z USA o nowym modelu współpracy handlowej oraz brexit. Drugim ważnym nurtem są zmieniające się oczekiwania i postawy społeczne. Na gruncie polskim w trend ten wpisują się debaty o dostępie sektora energetycznego opartego na węglu do finansowania, gdy coraz więcej instytucji finansowych w naszym kraju wycofuje się z tego rodzaju współpracy. Trzecim nurtem jest transformacja cyfrowa i rozwój technologii 5G i blockchain oraz możliwości wspierania z jej pomocą ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych.

Te trzy tendencje zmieniają oblicze gospodarki, są wyzwaniem, ale też kreują nieznane dotąd szanse. Ze względu na to, że blisko 30 proc. polskiego eksportu trafia do Niemiec, kondycja ekonomiczna naszego zachodniego sąsiada ma duży wpływ na Polskę. Na razie spowolnienie w Niemczech nam nie szkodzi, ale warto dynamicznie dywersyfikować współpracę handlową Polski z partnerami zagranicznymi, by uniezależnić się od wpływu osłabienia koniunktury u jednego z nich. Dobrze, że taki proces zachodzi. Ostanie dane dotyczące dynamiki polskiego eksportu sugerują, że polscy dostawcy branżowi są dobrze postrzegani za granicą. Komponenty motoryzacyjne wytworzone nad Wisłą są wysoko cenione, co przekłada się na rozwój eksportu już nie tylko głównie do Niemiec, ale też coraz bardziej na rynki azjatyckie. W cenie jest żywność pochodząca z Polski. Popyt na nią rośnie nie tylko w Europie, lecz również w Azji i krajach arabskich. Polska wyrasta na potęgę branży meblarskiej. Rośnie za granicą zainteresowanie taborem kolejowym i autobusami z Polski. Przykłady te ilustrują postępującą dywersyfikację zarówno geograficzną, jak i sektorową eksportu, co odróżnia nas pozytywnie od innych gospodarek regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Spośród czynników wewnętrznych, które dotychczas stymulują rozwój gospodarki, należy wymienić relatywnie stabilne ceny energii, konkurencyjność na rynku pracy i bezpieczeństwo sektora finansowego. Z drugiej jednak strony, to właśnie te trzy obszary — sektor energetyczny, rynek pracy oraz sektor bankowy — są najczęściej wskazywane przez polskich przedsiębiorców jako źródła niepewności przy ich planowaniu. Reasumując, dla polskich przedsiębiorców jest to czas, aby rozwinąć żagle i ruszyć odważnie w świat bacząc pilnie na zmieniające się wiatry.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MICHAŁ H. MROŻEK, CEO HSBC Polska , Materiał przygotowany we współpracy z HSBC

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu