Wybieraj stosownie do branży i wielkości

Agata Szymborska-Sutton
opublikowano: 23-06-2010, 00:00

Przed założeniem firmowego konta warto przeanalizować wiele ofert

Mali przedsiębiorcy starają się jak najbardziej zminimalizować ponoszone koszty, dlatego przy wyborze konta firmowego kierują się bardzo często stałą, miesięczną opłatą za prowadzenie rachunku. Nie zawsze jest to jednak dobry kierunek. Może się bowiem okazać, że niska stawka traci na atrakcyjności po zsumowaniu opłat za wszystkie wykonane w miesiącu transakcje. Dlatego każdy z przedsiębiorców przed podjęciem decyzji o wyborze banku, któremu powierzy swoje firmowe pieniądze, powinien przeanalizować, jak często będzie korzystał z usług banku i w jakim zakresie.

Jeśli działalność firmy opiera się głównie na wymianie bezgotówkowej, dobrym rozwiązaniem będzie propozycja banków internetowych, które ze względu na brak kosztownych w utrzymaniu oddziałów są w stanie zaoferować bardzo korzystne warunki finansowe, począwszy od braku miesięcznych opłat za prowadzenie rachunku po tanie lub bezpłatne przelewy. Takie przedsiębiorstwa powinny rozważyć ofertę HSBC, mBanku czy Volkswagen Bank Direct.

Z drugiej strony, małe firmy, szczególnie te świadczące drobne usługi, często muszą realizować niektóre transakcje w oddziałach banku lub wypłacać gotówkę z bankomatu. W ich wypadku bankowość stricte internetowa się nie sprawdzi, bo koszty wypłat i wpłat mogą mocno wywindować miesięczne opłaty za konto. W tym drugim przypadku ważna jest także dostępność oddziałów banku, by każda wizyta w placówce nie okazała się wielką wyprawą. Dla tych firm najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie połączenie tradycyjnej bankowości z dostępem do internetu. A ponieważ jest to już standardowa oferta banków, wybór będzie ogromny. W jej ramach banki oferują pakiety dla przedsiębiorców — im bardziej rozbudowane, tym droższe. Tym samym znowu wracamy do funkcjonalności konta.

Najmniejsi przedsiębiorcy rzadko potrzebują pakietów mocno rozbudowanych, uzupełnionych o rachunki oszczędnościowe czy walutowe oraz o produkty inwestycyjne. Powinni się więc zastanowić, czy chcą płacić za dostęp do nich, mimo że prawdopodobnie z nich nigdy nie skorzystają. Za to istotnym elementem, szczególnie dla osób, które dopiero rozpoczynają działalność gospodarczą, jest dostęp do kredytów, które pomagają firmom utrzymać płynność finansową na przykład w sytuacji, gdy kontrahenci się spóźniają z regulowaniem faktur. Patrząc na rachunki firmowe pod tym kątem, nagle można dostrzec, że zamiast kilkudziesięciu ofert mamy do dyspozycji zaledwie kilka — z najnowszej analizy Tax Care wynika, że kredyty na start, dla przedsiębiorstw ze stażem nie dłuższym niż 3 miesiące, propo- nują w ramach rachunku firmowego tylko Getin Noble Bank, mBank i Multibank.

Niezależnie jednak od tego, jaki rachunek wybierzemy, warto pamiętać o jednym — wszelkie wydatki związane z obsługą firmowego konta wrzucimy w koszty uzyskania przychodu i tym samym obniżymy zobowiązania przedsiębiorstwa wobec fiskusa.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agata Szymborska-Sutton

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu