Wybór inwestora dla Portu Gdańskiego Eksploatacja możliwy w tym tygodniu

ISBnews, Sebastian Gawłowski
opublikowano: 20-10-2014, 08:44

Decyzja w sprawie prywatyzacji Portu Gdańskiego Eksploatacja (PGE), zapadnie prawdopodobnie jeszcze w tym tygodniu, wynika z nieoficjalnych informacji agencji ISBnews.

Do zakupu 100% portowych akcji przymierza się polskie konsorcjum Weglokoksu i PKP Cargo. Drugim chętnym jest maltańska spółka Mariner Capital Limited. Potencjalny nabywca musi wyłożyć na zakup portu kilkadziesiąt milionów złotych.

W przypadku wygranej konsorcjum polskich firm, Węglokoks (kluczowy klient PKP Cargo) zwiększyłby znacznie wolumen przeładunkowy gdańskiego portu. Katowicka spółka, poprzez spółkę zależną Inter Balt, która świadczy usługi logistyczne związane z transportem morskim, ma odpowiedni know-how oraz miałaby możliwość składowania węgla w porcie, a nie w głębi kraju, co skróciłoby łańcuch logistyczny i obniżyło koszty transportu surowca przeznaczonego na eksport.

Dla PKP Cargo PGE również stanowi atrakcyjną inwestycję. "Nabycie 100% akcji w porcie Port Gdański Eksploatacja wzmocniłoby pozycję PKP Cargo na rynku transportu, spedycji i logistyki. W tym celu utworzyliśmy z Węglokoksem konsorcjum" - powiedział rzecznik PKP Cargo Mirosław Kuk.

Dodał, że oprócz samego przewozu, PKP Cargo mogłoby zaoferować usługi m. in. rozładunku i składowania. "Bylibyśmy bardziej elastyczni, działając bardziej jako operator logistyczny. Ważne jest też to, że możliwa jest rozbudowa portu, którego wszechstronność w zakresie obsługiwanych ładunków już dziś bardzo atrakcyjna" - stwierdził rzecznik PKP Cargo.

Z kolei Mariner Capital Limited jest już operatorem portów w Rydze, Wenecji i Albanii. Port w Gdańsku jest atrakcyjny dla zagranicznych inwestorów z powodu potencjalnych możliwości wykorzystania korytarzy Bałtyk-Adriatyk. W lipcu br. maltańska firma pozyskała 35 mln euro ze sprzedaży obligacji, z czego 20 mln euro przeznaczyła na refinansowanie, a pozostałe zamierzała wykorzystać na potencjalne akwizycje.

Port Gdański Eksploatacja jest ostatnim portem przeznaczonym do prywatyzacji w naszym kraju. Istnieje w nim możliwość rozbudowy o niemal 100 ha, powiększenia bazy przeładunkowej i zwiększenia niewykorzystanego potencjału (obecnie przeładowywany jest tam m.in. węgiel, koks, drobnica, produkty masowe) w obliczu rosnącego znaczenia polskich portów. Obecnie maksymalna zdolność przeładunkowa PGE, to ok. 6 mln ton ładunków rocznie. Długość nabrzeży, na których prowadzona jest działalność operatorska wynosi 5 km.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 49% udziału w rynku według masy i ok. 59% według pracy przewozowej w 2013 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.

Sebastian Gawłowski

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ISBnews, Sebastian Gawłowski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane