Wyborowa zainwestuje w markę blisko 35 mln zł

Katarzyna Jaźwińska, MW
25-01-2002, 00:00

W negocjacjach z UE polski rząd starał się, by markę Wyborowa uznać za krajowe dobro intelektualne. Spółka Wyborowa zgadza się, by wnioskiem objąć rejestrację znaku, ale nie samą markę. Wyborowa, należąca do Pernod Ricard, wyda w tym roku na promocję blisko 35 mln zł.

W negocjacjach z Unią Europejską Polska stara się, by niektóre towary i marki podlegały ochronie jako polskie dobra intelektualne i zostały formalnie przyporządkowane do miejsca pochodzenia. Dotychczas najbardziej znane przypadki zabiegów polskiego rządu to próba ochrony oscypków czy też marcinkowskich rogali.

Wśród dóbr, które mają być chronione, jest także najbardziej znany polski produkt eksportowy — wódka Wyborowa.

— Rząd polski zwrócił się do Brukseli z wnioskiem o przyporządkowanie Wyborowej jako polskiego znaku i ścisłego związania produktu z krajem pochodzenia. Jest to sprzeczne z ideą marki. Zamierzamy przeciwstawić się tym zabiegom i mamy nadzieję, że rząd polski zmodyfikuje swój wniosek, obecne stanowisko jest niemożliwe do zakceptowania przez UE. Wyborowa jest marką, która należy do Pernod Ricard — mówi Yves Flaissier, prezes poznańskiej spółki Wyborowa (dawniej Polmos Poznań) i przedstawiciel Pernod Ricard w Polsce.

— Wniosek, jaki złożyła Polska w sprawie ochrony marki Wyborowa, był niezgodny z rozporządzeniem 1576/89, które dotyczy jedynie ochrony napojów alkoholowych, a nie marek. Resort rolnictwa, który przygotowywał wniosek, błędnie zinterpretował unijne prawo. Jedno jest pewne, Polska nie może chronić marki Wyborowa — wyjaśnia Jan Dzięciołowski z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.

Przedstawiciele Polmosów obawiają się, że francuski koncern alkoholowy sprzeciwia się zabiegom naszych negocjatorów, ponieważ zamierza rozwinąć produkcję Wyborowej także w innych krajach. Nie wszyscy jednak potępiają protest, podkreślając, że Wyborowa należy do Pernod Ricard i to do koncernu należy decyzja o przyszłości marki. Tak czy inaczej, Yves Flaissier wielokrotnie podkreślał, że spółka nie zamierza przenieść z Polski produkcji tego alkoholu, co zagwarantowała ponad 10-letnimi umowami.

Pernod Ricard ma ambitne plany dotyczące rozwoju sprzedaży wódek. Poznańska spółka jeszcze przed prywatyzacją (francuski inwestor jest właścicielem firmy od września ubiegłego roku) inwestowała rocznie w promocję marki na krajowym rynku nie więcej niż 1 mln zł. W tym roku będzie to 35 mln zł. Promocja już w tym roku ma dać efekty w postaci zwiększenia przez poznańskie brandy udziałów w rynku. Obecnie do Wyborowej należy nie więcej niż 3 proc. polskiego rynku mocnych alkoholi. Yves Flaissier zapowiada coroczne podwajanie wskaźnika. Docelowym punktem jest osiągnięcie przez markę Wyborowa co najmniej 10 proc. rynku.

Prezes spółki nie ujawnia na razie wyników przedsiębiorstwa na koniec 2001 r. Dodaje, że wyniki Wyborowej będą słabe z powodu wysokich kosztów restrukturyzacji firmy.

Poznańska spółka złożyła w Sądzie Okręgowym w Poznaniu wniosek przeciwko PPS Polmos w Warszawie. Firma nie zgadza się na produkcję przez stołeczne przedsiębiorstwo wódki Wyborna.

— W ubiegłym roku Pernod Ricard, Agros, który wcześniej był właścicielem zagranicznych rejestracji wielu marek alkoholi, polski rząd i Polmosy zawarły porozumienie, zgodnie z którym przekazaliśmy producentom zagraniczne prawa do większości znaków — w zamian gwarantując sobie wyłączność na używanie znaku Wyborowa. Sprzedaż wódki Wyborna łamie ten przepis i wpropwadza w błą? konsumentów — zapewnia Yves Flaissier.

Henryk Tomasik, dyrektor stołecznego Polmosu, podkreśla jednak, że spółka otrzymała prawo do znaku Wyborna przy podziale tzw. marek pochodnych w 1997 r.

Warto jednak przypomnieć, że porozumienie Polmosów o podziale znaków głównych w kraju z 1999 r. przewiduje, że prawa do marek pochodnych przejdą na właścicieli brandów głównych. Tym samym Wyborna powinna teraz zostać własnością producenta wódki Wyborowa. Problem polega na tym, że przepis z 1997 r. nie został uchylony.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Jaźwińska, MW

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyborowa zainwestuje w markę blisko 35 mln zł