Wydatki już teraz, a zysk w przyszłości

MK, NBP
08-05-2009, 00:00

Koszt wprowadzenia waluty euro w Polsce wyniesie 3,5 mld zł — wynika z wyliczeń firmy konsultingowej Deloitte.

Koszt wprowadzenia waluty euro w Polsce wyniesie 3,5 mld zł — wynika z wyliczeń firmy konsultingowej Deloitte.

Marcin Zdral, partner Deloitte odpowiedzialny za sektor usług finansowych, na podstawie doświadczeń słowackich szacuje, że polskie firmy na wprowadzenie nowej waluty wydadzą jednorazowo około 0,3 proc. swoich rocznych przychodów. Jego symulacja pokazuje, że duży bank komercyjny za operację zapłaci ponad 10 milionów złotych. A takie instytucje jak Ministerstwo Finansów, ARiMR czy ZUS — nawet po kilkaset milionów złotych. Zaś taksówkarz, osiągający przychody w wysokości 120 tys. złotych rocznie, wyda jednorazowo 360 złotych.

Jednym z kluczowych obszarów przygotowań jest dostosowanie systemów IT.

Według wstępnych analiz NBP, największe koszty z tego tytułu poniesie sektor przedsiębiorstw, a w dalszej kolejności — branża finansowa i administracja publiczna. Z kolei Deloitte wskazuje na silną zależność tych kosztów od specyfiki działań firmy, od momentu rozpoczęcia przygotowań (im szybciej, tym lepiej) oraz pochodzenia systemu (wydatki w przypadku dużych, zakupionych na zewnątrz systemów są na ogół wyższe).

Zdaniem Marcina Zdrala, nakłady szybko się zwrócą. Sama korzyść z konwersji do euro kredytów udzielonych obecnie przedsiębiorstwom w złotych i wynikającej stąd niższej stopy procentowej to około 5 mld zł w skali całej polskiej gospodarki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MK, NBP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Wydatki już teraz, a zysk w przyszłości