Wyposażenie biur: narzędzia tortur

Mirosław Konkel
opublikowano: 19-12-2008, 00:00

Polskie biura z ergonomią są na bakier.

Najgorzej jest w instytucjach samorządowych, lepiej — w firmach międzynarodowych.

Andrzej Nowak, księgowy z Poznania, wraca codziennie z pracy — jak to określa — połamany. — Siedzę przez osiem godzin przy komputerze, ruchu mam niewiele. A potem wszystko mnie boli: kręgosłup, ramiona, szyja, oczy — narzeka specjalista.

Rzadki przykład współczesnej dolegliwości biurowej? Niestety nie. Jak wynika z badania Ergotest, ponad połowa (55 proc.) stanowisk biurowych nie spełnia większości wymogów ergonomii. A zaledwie 1 proc. z nas ma całkowicie bezpieczne biurko. Rezultat — coraz częstsze skargi na zdrowie i samopoczucie oraz liczne absencje chorobowe pracowników.

Niezdrowe biurka

O prawidłową organizację i wyposażenie stanowisk pracy nie dbają zwłaszcza placówki samorządowe (65 proc.) oraz instytucje i firmy państwowe (60 proc.). Lepiej sytuacja przedstawia się w przedsiębiorstwach zagranicznych — aż 52 proc. z nich zapewnia przynajmniej częściowo zdrowe warunki pracy.

Najczęstsze niedoskonałości stanowisk komputerowych to: niewłaściwe umieszczenie monitora względem okna (41 proc.) i pracownika (65 proc.) oraz brak wystarczającej przestrzeni wokół biurka (32 proc.) i na nim (22 proc.). Ankietowani narzekają też na nieodpowiednie krzesła — pełną regulację oparcia ma tylko co piąte z nich. Ale jest też jeden duży pozytyw: siedem na dziesięć stanowisk jest już wyposażonych w stosunkowo bezpieczne monitory ciekłokrystaliczne.

— Niewygodne fotele wymuszają przyjmowanie niekorzystnych pozycji ciała, wzrost obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego, a w konsekwencji ryzyko wystąpienia permanentnych dolegliwości bólowych — tłumaczy Zbigniew Jóźwiak z Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi.

Lekceważenie standardów ergonomii przypłacamy: bólami ramion (83 proc.), zaburzeniami ostrości widzenia (75 proc.), suchością i pieczeniem oczu (74 proc.), bólem pleców i karku (88 proc.) oraz nadgarstków (62 proc.). Jednak siedzenie przed komputerem nie byłoby tak szkodliwe, gdyby pracownicy korzystali z przysługującej im pięciominutowej przerwy po każdej godzinie pracy. Robi to niespełna 60 proc. uczestników sondażu.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Pracownicy nie pamiętają także o dostosowaniu krzesła do wzrostu i postawy i o ustawieniu monitora z boku, a nie na wprost siebie — zauważa Marcin Babski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby (PSPS) BHP.

Normy są jasne

Największą odpowiedzialność, według eksperta, ponoszą jednak właściciele firm. Jak zauważa, wielu przedsiębiorców nie chce nawet uczestniczyć w kosztach zakupu okularów, choć nakazuje to prawo pracy.

— Za nieprzestrzeganie przepisów bhp Państwowa Inspekcja Pracy może nałożyć kary finansowe. Ale większe straty mogą spowodować obniżenie wydajności i częstsze absencje chorobowe — ostrzega Joanna Kamińska z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy — Państwowego Instytutu Badawczego.

Zasady ergonomii reguluje, obowiązujące już od dziesięciu lat, Rozporządzenie Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej o bezpieczeństwie i higienie pracy na stanowiskach z monitorami. Podstawowe elementy "zdrowego biurka" to między innymi: stół z możliwością regulacji wysokości, powierzchnia blatu pozwalająca na wygodną pracę, obrotowe krzesło z regulacją wysokości, nachylenia i podłokietnikami, oświetlenie naturalne, ogólne i miejscowe, ekran ustawiony 40-70 cm i nieco poniżej linii wzroku, prostopadle do twarzy. l

Ergonomia

Nazwa ergonomia wywodzi się od dwóch greckich słów: ergon — czyn, praca oraz nomos — zwyczaj, prawo, wiedza. W przekładzie na język polski oznacza wiedzę o pracy. Według "Nowej encyklopedii powszechnej PWN", ergonomia to dyscyplina wiedzy zajmująca się zasadami i metodami dostosowywania warunków pracy do właściwości fizycznych i psychologicznych człowieka, czyli takiego sposobu konstruowania urządzeń technicznych i kształtowania materialnego środowiska pracy, jakie wynikają z wymagań fizjologii i psychologii pracy. Pojęcie pojawiło się w encyklopedii dopiero w 1970 r.

Mirosław Konkel

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane