Wyroby polskiej branży poligraficznej trafiły w ub. r. do 126 państw na świecie

Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Wyroby polskiej branży poligraficznej trafiły w ubiegłym roku do 126 państw świata; największym ich odbiorcą były Niemcy, które kupiły 60 proc. naszego eksportu gazet, czasopism, książek obrazkowych dla dzieci czy kalendarzy - wskazują analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

W okresie członkostwa w UE polski eksport książek, gazet, obrazków i pozostałych wyrobów poligraficznych (tzw. dział 49 Nomenklatury Scalonej) zwiększył się ponad ośmiokrotnie, do 2,3 mld euro w 2021 r. - zauważyli eksperci PIE. Trendu tego nie zaburzyła nawet pandemia COVID-19.

Wyroby polskiej branży poligraficznej trafiły w ub. r. do 126 państw na świecie

  • PAP
opublikowano: 10-07-2022, 12:50
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Wyroby polskiej branży poligraficznej trafiły w ubiegłym roku do 126 państw świata; największym ich odbiorcą były Niemcy, które kupiły 60 proc. naszego eksportu gazet, czasopism, książek obrazkowych dla dzieci czy kalendarzy - wskazują analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

W okresie członkostwa w UE polski eksport książek, gazet, obrazków i pozostałych wyrobów poligraficznych (tzw. dział 49 Nomenklatury Scalonej) zwiększył się ponad ośmiokrotnie, do 2,3 mld euro w 2021 r. - zauważyli eksperci PIE. Trendu tego nie zaburzyła nawet pandemia COVID-19.

W najnowszym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE" wskazano, że udział Polski w światowym eksporcie wyrobów poligraficznych w 2021 r. wyniósł 7,5 proc. i był o 0,65 pkt. proc. większy niż w roku poprzednim oraz o 1,66 pkt. proc. wyższy niż w 2019 r. Powołując się na dane International Trade Centre analitycy zaznaczyli, że Polska była światowym liderem w eksporcie gazet, dzienników i czasopism, osiągając 23-proc. udział w ich globalnym eksporcie. Z 7-proc. udziałem była też trzecim – po Chinach i Hongkongu – eksporterem książek obrazkowych dla dzieci, także tych do rysowania lub kolorowania, czwartym eksporterem książek, broszur i ulotek (8,2 proc.) oraz czwartym światowym dostawcą różnych rodzajów kalendarzy (6,2 proc.).

W 2021 r. wartość polskiego eksportu wyrobów branży poligraficznej była o 13,5 proc. większa niż w roku poprzednim, a wobec przedpandemicznym 2019 r. – wyższa o 17,1 proc. - przypomniano. Najważniejszą pozycją towarową były książki, których eksport sięgał 1,15 mld euro, a jego udział w całym eksporcie branży wyniósł 49,7 proc. Ważną pozycją były też gazety, dzienniki i czasopisma, których za granicą sprzedano za 537 mln euro, co dało 23 proc. udziału w eksporcie branży. Duże znaczenie miały też katalogi handlowe, których eksport osiągnął ponad 287 mln euro, co stanowiło 12,5 proc. eksportu branży.

"Za 60 proc. polskiego eksportu wyrobów branży poligraficznej odpowiadały Niemcy. W 2021 r. zakupiły ponad 85 proc. gazet i czasopism, ok. 72 proc. książek obrazkowych dla dzieci, 62 proc. różnych rodzajów kalendarzy oraz ponad 58 proc. książek i broszur" - wskazano. Eksport do Austrii, będącej na drugiej pozycji na liście odbiorców, wyniósł 4,9 proc. Analitycy zwrócili uwagę, że wyroby branży trafiły łącznie do 126 państw na świecie.

Przypomniano, że od stycznia do kwietnia 2022 r. eksport branży wciąż rósł. Jego wartość przekroczyła 765 mln euro, czyli o 7 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. "W pierwszych miesiącach br. wartość eksportu książek i broszur wzrosła o 12,2 proc., kalendarzy – o 19,4 proc., a katalogów handlowych – o 32,1 proc. Zmniejszył się natomiast eksport gazet, dzienników i czasopism (o 16,1 proc.) oraz książek dla dzieci (o 3,6 proc.)" - wyliczono.

Według PIE bieżący rok jest dla wydawnictw i producentów branży poligraficznej pełen wyzwań. "W pierwszej części roku firmy mierzyły się z niedoborami i rosnącymi cenami, zwłaszcza papieru gazetowego i offsetowego oraz kartonu na okładki, a także energii elektrycznej" - zaznaczyli eksperci. Rosnące koszty produkcji mogły zmniejszać przewagi cenowe, które dotąd na rynkach zagranicznych mieli polscy eksporterzy wyrobów poligraficznych.

W opinii analityków w drugiej części br. większym wyzwaniem może być spadek popytu w związku ze spowolnieniem światowej gospodarki, "w tym, szczególnie istotnej dla branży, gospodarki niemieckiej".

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane