Wystartowała audio e-księgarnia

Paweł Gębski
opublikowano: 22-04-2009, 00:00

Są tacy, co postanowili zarobić na kryzysie czytelnictwa i to sprzedając książki. Tyle, że w wersji dźwiękowej.

Są tacy, co postanowili zarobić na kryzysie czytelnictwa i to sprzedając książki. Tyle, że w wersji dźwiękowej.

Serwis Audioteka zakończył fazę testów i rozpoczął normalną działalność, czyli sprzedaż książek w wersji dźwiękowej. Oferuje 4 tys. godzin nagrań, co odpowiada ponad tysiącowi tytułów — począwszy od bajek i literatury dla dzieci, przez kryminały, powieści sensacyjne i thrillery, na dokumentach i literaturze faktu kończąc. Co tydzień do oferty dołączanych jest około 50 nowych pozycji, które można odtwarzać na dowolnych nośnikach: komputerze, przenośnych odtwarzaczach mp3, telefonach komórkowych czy odtwarzaczach samochodowych.

— Istniejemy dopiero od czterech miesięcy, ale zamierzamy rozwijać się prężnie. W 2009 r. planujemy osiągnąć ok. 1,5 mln zł przychodów — informuje Marcin Beme, członek rady nadzorczej spółki MDPL, właściciela serwisu audioteka.pl.

Oznacza to, że firma zamierza sprzedać przynajmniej 30 tys. audiobooków. Ceny poszczególnych tytułów wahają się bowiem w przedziale 5-50 zł.

Nagrania sprzedawane w audiotece.pl są oznaczane specjalnym algorytmem. Ale nie tyle zabezpiecza on sprzedawane pliki przed kopiowaniem, co pozwala na ustalenie, kto udostępnił plik z nagraniem poza audioteką.pl.

— Naszym założeniem jest udostępnianie książek audio w sposób najwygodniejszy dla użytkowników. Dlatego zrezygnowaliśmy z niewygodnych zabezpieczeń typu DRM na rzecz systemu, który pozwala na dystrybucję plików w "czystym" formacie mp3 z możliwością wielokrotnego kopiowania, ale jednocześnie z mechanizmem ochrony wartości intelektualnej — dodaje Marcin Beme.

Na całej długości pliku audio zapisywany jest kod, który można zidentyfikować z dokładnością do pojedynczej transakcji. Dzięki temu wiadomo, kto kupił dany plik. Zdaniem szefów serwisu powinno to skutecznie zniechęcać klientów do udostępniania nagrań w celu nielegalnej dystrybucji, np. w sieci peer to peer. Znalezienie takiego pliku wsakże bowiem jednoznacznie, kto go tam wprowadził po oficjalnym zakupie.

Audioteka.pl to polski odpowiednik amerykańskiego Audible.com, który na początku 2009 r. został przejęty przez Amazon.com za ponad 300 mln USD. Audible.com ma ponad 50 tys. nagrań i współpracuje z ponad 600 dostawcami treści. Działa od 1996 r. Założył go Donald Katz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Gębski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu