Wyzwania, z którymi mierzymy się w biznesie

Partnerem publikacji jest Capital24
opublikowano: 16-08-2022, 15:46
aktualizacja: 16-08-2022, 15:51
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Obecny rok to kolejny czas wyzwań i trudnych decyzji. Biznes mierzy się z nowymi warunkami działania, ustanawia nowe zasady i przetasowuje priorytety. Najważniejszym zasobem stali się ludzie i to nie tylko pracownicy, ale i klienci. Jedni i drudzy wymagają zrozumienia i dostosowania reguł biznesowych do funkcjonowania w zmieniającej się technologicznie rzeczywistości.

Redakcja Capital24.tv zaprosiła po raz kolejny ekspertów do dyskusji nad tym jakie zmiany nas czekają, w jakim kierunku zmierzają poszczególne branże, czego obawiają się firmy, jakie są prognozy na najbliższe miesiące?

Debatę poprowadził Tomasz Sańpruch, redaktor naczelny Capital24.tv, a udział wzięli: Joanna Szyman, prezeska zarządu NEO Hospital, Dagmara Krzesińska, prezeska Fundacja Koalicji na rzecz Polskich Innowacji, Paweł Kuncicki, Country Manager Bolt w Polsce oraz Norbert Matusiak, Compensation & Benefits Manager FORVIA.

- Obecna sytuacja gospodarcza i geopolityczna sprawia, że prowadzenie biznesu jest ogromnym wyzwaniem. Niestabilne łańcuchy dostaw, wzrost cen surowców, szalejąca inflacja oraz bardzo niskie bezrobocie, to tylko niektóre problemy, z którymi musimy się mierzyć - zwraca uwagę Norbert Matusiak z FORVIA.

Norbert Matusiak

- Kluczem do sukcesu jest dobrze zorganizowany i zwinny zespół, optymalizacja procesów, skuteczność działania i otwartość na zmiany. Elastyczność w podejściu do biznesu ogrywa teraz kluczową rolę. Kwestie które jeszcze 5 lat temu wydawały nam się niemożliwe – jak home office, pełna cyfryzacja procesów, spotkanie zdalne jako wiodące – już są absolutnie na porządku dziennym. Co więcej, nie jest to już tylko dobra wola firmy, ale oczekiwania kandydatów i klientów, którzy chcą natychmiastowego dostosowania się do zmian. Dotyczy to również kwestii zrównoważonego rozwoju, które stały obowiązkowym punktem w strategii organizacji. Do tej pory dużo mówiło się o cyfryzacji i automatyzacji w biznesie jako dominującym trendzie. Pandemia, a teraz wojna, pokazały, że to człowiek powinien być w centrum strategii biznesowej, bo w dłuższej perspektywie to pracownicy, klienci, kontrahenci decydują o sukcesie naszej firmy. Przy całej elastyczności, wprowadzaniu innowacji nie należy zapominać o szeroko pojętym czynniku ludzkim, który jest absolutnie kluczowy w realizacji założeń. To niezwykle pouczające doświadczenie ostatnich lat, które mam nadzieję zostanie z nami na dłużej – podkreśla.

Zmiany w biznesie przekładają się także na nasze codzienne funkcjonowanie np. w obszarze przemieszczania się, czy też zdrowia.

Paweł Kuncicki z BOLT zwraca uwagę, że jeszcze kilkanaście lat temu jedynym sposobem na zamówienie taksówki był telefon na centralę, a poruszanie się po mieście wypożyczoną hulajnogą było niewyobrażalne.

Paweł Kuncicki

- Bolt jest częścią transformacji cyfrowej i działając w ponad 500 miastach na 45 rynkach chce zmieniać oblicze nowoczesnych miast. Przez lata te ostatnie były budowane dla samochodów, a nie dla ludzi. Doprowadziło to do uciążliwego ruchu drogowego, wzrostu zanieczyszczeń oraz utraty przestrzeni publicznej na rzecz miejsc parkingowych, których czasem przypada aż 8 na jeden samochód! A pojazdy prywatne przez 95 proc. czasu stoją nieużywane. Aby poprawić jakość życia mieszkańców miast, opracowaliśmy rozwiązania oferujące dobre i przystępne cenowo alternatywy transportu. W ramach jednej aplikacji proponujemy przejazdy taksówkami, wypożyczanie hulajnóg i rowerów elektrycznych oraz car-sharing. Nasza oferta inspiruje także inne firmy, które poszukują nowoczesnych rozwiązań i wybierają Bolt Business, zamiast inwestycji w samochody służbowe. Liczymy, że nasze działania przyczynią się do tego, że za kilka lat potrzeba posiadania prywatnego samochodu znacznie się zmniejszy – mówi Paweł Kuncicki.

Joanna Szyman z NEO Hospital zwróciła uwagę na zmiany jakie w branży medycznej dokonują się coraz intensywniej.

- W obszarze opieki zdrowotnej kluczowe są inwestycje w systemy elektronicznej dokumentacji medycznej (EHR), które zapewnią dostęp do danych klinicznych, pozwalają na zrozumienie stanu zdrowia populacji i po prostu umożliwiają świadczenia opieki cyfrowej w coraz większym spectrum użycia. Rozwiązania te powinny być przyjazne dla użytkowników i dostarczać im wartości – podkreśliła Joanna Szyman.

Joanna Szyman

Zmiany dotyczą także sposobów leczenia o czym mówi Joanna Szyman.

- Technologie zupełnie zmieniły rzeczywistość na blokach operacyjnych, w szpitalach, dziś lekarze pracują z robotami chirurgicznymi, dzięki którym możemy oferować pacjentom zabiegi małoinwazyjne, niezwykle precyzyjne, dzięki temu pacjenci szybciej wracają do pełni sił i swoich aktywności życiowych. Należy jednak pamiętać, że to kompetencja lekarzy czyni różnicę jakościową a nie sam robot. Ważne jest odpowiednie przygotowanie kadr. Tu także pomagają nam technologie, które fundamentalnie zmieniają system kształcenia kadr medycznych, w którym możemy wykorzystywać symulatory, modele 3d i wirtualną rzeczywistość. Następna granica chirurgii to integracja chirurgii cyfrowej, w tym sztucznej inteligencji i rozszerzonej rzeczywistość. Dzięki rozszerzonej rzeczywistości lekarze mogą jednocześnie operować oraz przeglądać dane medyczne w postaci hologramów, np. obrazy ciała pacjenta w trójwymiarze. To także najlepszy sposób na wyświetlanie wszystkich niezbędnych danych z dokumentacji medycznej, zapewniający sterylność, gdyż hologramy to strumienie fotonów – podkreśla.

Więcej do obejrzenia i posłuchania w debacie Debata Capital24.tv: Wyzwania, z którymi mierzymy się w biznesie - Capital24.tv (capital24tv.pl)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane