Wzornictwo dodaje skrzydeł biznesowi i miastu

Rozmawiał: Sylwester Sacharczuk
22-06-2011, 00:00

Chcemy połączyć świat biznesu z projektantami. Chodzi o ciągłe, realne korzyści odnoszone przez obie strony.

Rozmowa z Beatą Bochińską, prezes Instytutu Wzornictwa przemysŁowego

Chcemy połączyć świat biznesu z projektantami. Chodzi o ciągłe, realne korzyści odnoszone przez obie strony.

"Puls Biznesu": Jaka jest przydatność wzornictwa dla rozwoju miast?

Beata Bochińska, prezes IWP: Ogromna. Przeprowadziliśmy badania w ośmiu największych polskich miastach wśród ponad 500 urzędników, ludzi biznesu i mieszkańców. Wszyscy są świadomi przydatności wzornictwa dla rozwoju miasta. To naprawdę rzadka sytuacja. Ale urzędnicy uważają, że robią bardzo dużo, a mieszkańcy twierdzą, że wciąż za mało. Poznaliśmy też bariery. Główna to brak strategii rozwoju branż kreatywnych. Gdy jej nie ma, nikt nie umie postawić celu inwestowania w te branże i nie może zmierzyć wyników. Błędne koło się zamyka.

Na co IWP zwraca uwagę samorządowców?

Kiedy doradzamy samorządom, jak praktycznie mogą wykorzystać wzornictwo dla lokalnej przedsiębiorczości, to przede wszystkim mówimy, jak rozwijać branże kreatywne. Staramy się to też upowszechniać wśród mieszkańców, by wiedzieli, że samorządy wydają pieniądze na te sektory. Dobrym przykładem jest rozpoczęta w 2007 r. współpraca z Gdynią. Przygotowaliśmy wtedy dla miasta koncepcję strategii rozwoju branż kreatywnych. Jest realizowana od 2008 r., a jednym z najważniejszych działań są Gdynia Design Days. Dzięki wydarzeniom, które odbywają się w mieście, pokazujemy mieszkańcom, jak duże znaczenie może mieć design dla poprawy jakości ich życia. Upowszechniamy też tę wiedzę wśród firm, organizując m.in. warsztaty kreatywne i debaty. Podobne projekty są w innych krajach, więc Gdynia Design Days wpisuje się w trend światowych działań.

Co już udało się w Gdyni?

Uczelnie w Gdyni wprowadziły studia z designu i zarządzania wzornictwem. Kształcą osoby, które będą rozwijały kreatywne branże. Park technologiczny powiększył się sześciokrotnie i zaczął inwestować w tworzenie centrum designu. Dzięki temu powstanie instytucja, która będzie mogła tworzyć otoczenie biznesu kreatywnego. W trójmiejskich firmach widzimy zwrot w kierunku współpracy z projektantami. Wiemy to, bo co roku monitorujemy dobrze zaprojektowane produkty wprowadzane na rynek i okazuje się, że coraz więcej ich jest z Trójmiasta.

Kreatywne branże są ważne?

Z badania Komisji Europejskiej wynika, że przemysły kreatywne i kultury oparte o prawa autorskie mają ponad 2-proc. udział w PKB 25 krajów UE. Podobną wartość dostarczają np. sektory produkcji żywności czy wyrobów tytoniowych, a mniejszą sektor transportowy. Komisja traktuje biznesy kreatywne jako bardzo cenny zasób. Zatrudniają ponad 6 mln osób, a sektor rośnie o 12 proc. szybciej niż ekonomia całego regionu. Dlatego wiele krajów inwestuje publiczne pieniądze w biznesy kreatywne. To często także programy regionalne i miejskie. Miasta, które chcą się rozwijać, dają pieniądze na te sektory, bo dzięki temu przyciągną lepszych pracowników, a potem inwestorów.

Rozmawiał Sylwester Sacharczuk

Patronat "PB": Gdynia Design Days

To coroczny festiwal organizowany przez Miasto Gdynia, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny i Pomorskie Stowarzyszenie Projektantów PoCoTo. W tym roku odbywa się od 13 do 30 czerwca. Hasło tegorocznej edycji to "Design w twoich rękach". Festiwal jest spotkaniem przedsiębiorców, projektantów, samorządowców i mieszkańców. Mogą uczestniczyć m.in. w warsztatach kreatywnych, oglądać wystawy przygotowane przez IWP (np. "Wzornictwo za 4 zł — 1 Euro design"), wziąć udział w debacie o wpływie kreatywnego biznesu na rozwój miasta.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rozmawiał: Sylwester Sacharczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Technologie / Wzornictwo dodaje skrzydeł biznesowi i miastu