Wzornictwo się demokratyzuje

Itta Karpowicz-Starek
opublikowano: 23-04-2007, 00:00

Coraz więcej polskich firm inwestuje we wzornictwo i współpracuje z projektantami. Polscy eksporterzy zatrudniają designerów zagranicznych lub polskich z doświadczeniem w projektowaniu dla firm międzynarodowych. Z kolei międzynarodowi dystrybutorzy obecni na naszym rynku współpracują z polskimi projektantami. To znak czasu — produkt adresowany do określonego konsumenta projektują ludzie bliscy kulturowo i mentalnie temu konsumentowi.

Dla działania polskich firm charakterystyczne jest to, że sygnują nazwiskiem projektanta kolekcje i produkty luksusowe, zaś te, które są przeznaczone dla odbiorcy masowego, pozostają bez- imienne. Tymczasem za granicą firmy coraz częściej podają nazwiska projektantów wyrobów o charakterze popularnym i o uniwersalnym wzornictwie, które są sprzedawane na globalnym rynku. Wzornictwo się demokratyzuje: znani designerzy projektują tanie, powszechnie dostępne przedmioty codziennego użytku. Nazwisko projektanta podnosi ich wartość, nobilituje i sprawia, że zostają zauważone przez nabywców — a o to przecież chodzi.

Polską specjalnością pozostają meble — są licznie reprezentowane we wszystkich kategoriach konkursowych, przy czym polskie firmy zgłosiły meble ze średniej i wyższej półki cenowej, a zagraniczni dystrybutorzy — meble popularne, ale wykonane w nowych technologiach i z nowych materiałów.

Tegoroczna edycja konkursu Dobry Wzór pokazuje wyraźną poprawę wzornictwa produktów oferowanych na naszym rynku. Coraz więcej producentów inwestuje w profesjonalne projekty wzornicze. Przywiązują wagę do odpowiedniego zaprojektowania detalu, precyzyjnego wykończenia, doboru materiałów. I choć w konkursie nagradzany jest dobrze zaprojektowany produkt, a laureatami są projektant, producent i dystrybutor, to najbardziej korzysta na tym konsument, któremu wskazanie dobrego produktu ułatwia wybór z szerokiej oferty rynkowej.

Itta Karpowicz- -Starek

Instytut Wzornictwa Przemysłowego

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Itta Karpowicz-Starek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu