Wzornictwo sposobem na konkurencję

Dorota Zawiślińska
opublikowano: 07-09-2016, 22:00

Ruszyła druga edycja konkursu z grantami dla firm ze wschodniej Polski. Do zgarnięcia jest w sumie 5 mln zł.

Kolejną dotacyjną szansę daje mikro-, małym i średnim przedsiębiorstwom program operacyjny Polska Wschodnia. Od 5 września w ramach działania 1.4. „Wzór na konkurencję” firmy z pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego będą mogły starać się o maksymalnie 100 tys. zł na przeprowadzenie z pomocą ekspertów audytu wzorniczegoi stworzenie strategii wzorniczej. Czasu na przygotowanie projektów zostało jednak niewiele. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości będzie przyjmować wnioski tylko do 5 października.

— Odpowiednie wykorzystanie wzornictwa może pomóc firmom skutecznie budować przewagę na rynku. Dlatego w Programie Operacyjnym Polska Wschodnia nie mogło zabraknąć pieniędzy na ten cel — zaznacza Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju.

Polityk jest przekonany, że przedsiębiorcy ze wschodniej Polski chętnie sięgną po oferowane fundusze.

— Dzięki nim skutecznie wprowadzą na rynek innowacyjne rozwiązania. Zyskają na tym nie tylko oni, ale również gospodarka makroregionu — dodaje wiceminister.

Bilet do drugiego etapu

Korzyści mogą być znacznie większe. Dlaczego? Konkurs dotyczy pierwszego etapu wsparcia. Realizacja projektu będzie więc przepustką do drugiego, w którym przedsiębiorcy będą mogli powalczyć o kolejne fundusze. W grę wchodzi dotacja w wysokości nawet 3 mln zł na wdrożenie strategii wzorniczej. Rezultatem projektu powinno być wprowadzenie innowacjina rynek. Budżet tego konkursu sięga 150 mln zł. Nabór został otwarty w maju i potrwa do 28 kwietnia przyszłego roku. Na co powinni zwrócić szczególną uwagę przedsiębiorcy ubiegający się o unijny grant?

— Bardzo ważne, aby przygotowana strategia wzornicza zawierała elementy wskazane w regulaminie konkursu, w tym m.in. informacje o firmie, jej otoczeniu i trendach rynkowych — mówi Bogusława Mazurek, ekspert od dotacji unijnych z firmy doradczej Crido Taxand. Cenne byłoby również — jak dodaje Mazurek — pokazanie, jak obecnie firma wykorzystuje wzornictwo w swojej działalności, a także w jaki sposób mogłaby zwiększyć swoją pozycję i konkurencyjność na rynku.

Uwaga na kryteria

Przygotowanie strategii, a następnie jej wdrożenie powinno przynieść przedsiębiorstwu konkretne korzyści. W tym kontekście warto przyjrzeć się kilku kryteriom istotnym dla tego typu projektów. Potencjalny beneficjent przed złożeniem wniosku powinien zamknąć przynajmniej jeden rok obrotowy, zatrudniać co najmniej pięciu pracowników i osiągać odpowiednią wysokośćprzychodów ze sprzedaży.

— Może się bowiem okazać, że mimo prowadzenia działalności na obszarze Polski Wschodniej i spełnienia kryteriów przedsiębiorca nie będzie mógł przystąpić do konkursu, bo na przykład za krótko działa i nie osiągnął jeszcze przychodów na wymaganym poziomie — przestrzega Bogusława Mazurek.

Ważne jest także to, by projekt wpisywał się w regionalne inteligentne specjalizacje, które są wspólne dla co najmniej dwóch województw z Polski Wschodniej. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu