Ruszyła druga edycja konkursu z grantami dla firm ze wschodniej Polski. Do zgarnięcia jest w sumie 5 mln zł.
Kolejną dotacyjną szansę daje mikro-, małym i średnim przedsiębiorstwom
program operacyjny Polska Wschodnia. Od 5 września w ramach działania
1.4. „Wzór na konkurencję” firmy z pięciu województw: lubelskiego,
podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego
będą mogły starać się o maksymalnie 100 tys. zł na przeprowadzenie z
pomocą ekspertów audytu wzorniczegoi stworzenie strategii wzorniczej.
Czasu na przygotowanie projektów zostało jednak niewiele. Polska Agencja
Rozwoju Przedsiębiorczości będzie przyjmować wnioski tylko do 5
października.
— Odpowiednie wykorzystanie wzornictwa może pomóc firmom skutecznie
budować przewagę na rynku. Dlatego w Programie Operacyjnym Polska
Wschodnia nie mogło zabraknąć pieniędzy na ten cel — zaznacza Adam
Hamryszczak, wiceminister rozwoju.
Polityk jest przekonany, że przedsiębiorcy ze wschodniej Polski chętnie
sięgną po oferowane fundusze.
— Dzięki nim skutecznie wprowadzą na rynek innowacyjne rozwiązania.
Zyskają na tym nie tylko oni, ale również gospodarka makroregionu —
dodaje wiceminister.
Bilet do drugiego etapu
Korzyści mogą być znacznie większe. Dlaczego? Konkurs dotyczy pierwszego
etapu wsparcia. Realizacja projektu będzie więc przepustką do drugiego,
w którym przedsiębiorcy będą mogli powalczyć o kolejne fundusze. W grę
wchodzi dotacja w wysokości nawet 3 mln zł na wdrożenie strategii
wzorniczej. Rezultatem projektu powinno być wprowadzenie innowacjina
rynek. Budżet tego konkursu sięga 150 mln zł. Nabór został otwarty w
maju i potrwa do 28 kwietnia przyszłego roku. Na co powinni zwrócić
szczególną uwagę przedsiębiorcy ubiegający się o unijny grant?
— Bardzo ważne, aby przygotowana strategia wzornicza zawierała elementy
wskazane w regulaminie konkursu, w tym m.in. informacje o firmie, jej
otoczeniu i trendach rynkowych — mówi Bogusława Mazurek, ekspert od
dotacji unijnych z firmy doradczej Crido Taxand. Cenne byłoby również —
jak dodaje Mazurek — pokazanie, jak obecnie firma wykorzystuje
wzornictwo w swojej działalności, a także w jaki sposób mogłaby
zwiększyć swoją pozycję i konkurencyjność na rynku.
Uwaga na kryteria
Przygotowanie strategii, a następnie jej wdrożenie powinno przynieść
przedsiębiorstwu konkretne korzyści. W tym kontekście warto przyjrzeć
się kilku kryteriom istotnym dla tego typu projektów. Potencjalny
beneficjent przed złożeniem wniosku powinien zamknąć przynajmniej jeden
rok obrotowy, zatrudniać co najmniej pięciu pracowników i osiągać
odpowiednią wysokośćprzychodów ze sprzedaży.
— Może się bowiem okazać, że mimo prowadzenia działalności na obszarze
Polski Wschodniej i spełnienia kryteriów przedsiębiorca nie będzie mógł
przystąpić do konkursu, bo na przykład za krótko działa i nie osiągnął
jeszcze przychodów na wymaganym poziomie — przestrzega Bogusława Mazurek.
Ważne jest także to, by projekt wpisywał się w regionalne inteligentne
specjalizacje, które są wspólne dla co najmniej dwóch województw z
Polski Wschodniej. © Ⓟ
© ℗
Podpis: Dorota Zawiślińska