Wzrost kursu Amiki ma podstawy w wynikach

Robert Kurowski
opublikowano: 04-12-2006, 00:00

Mocny spadek zysków w ubiegłym roku bardzo mocno odbił się na notowaniach Amiki. Teraz coraz lepsze wyniki skonsolidowane mają więc ogromne znaczenie dla wyceny spółki na GPW. Co ważne, decydujący wpływ ma na to czynnik zewnętrzny, czyli wzrost popytu na artykuły AGD w Polsce. Właśnie to oraz stała rozbudowa oferty eksportowej przez Amikę to główne bodźce tegorocznego skoku kursu, który ma podstawy w działalności operacyjnej spółki.

Sprzedaż w pierwszych trzech kwartałach wzrosła o 3,7 proc. Warto jednak podkreślić, że firma już trzeci kwartał z kolei wykazuje zysk skonsolidowany i jest on coraz wyższy. Amice nie udało się opanować wzrostu kosztów ogólnego zarządu i sprzedaży. Jednak relacja tych kosztów w stosunku do sprzedaży ustabilizowała się, co dobrze rokuje na przyszłość. Duży udział eksportu i relacje kursowe determinują jakość wyników. Należy jednak zwrócić uwagę, że obecnie to rynek krajowy jest siłą napędową dla producentów branży AGD. Dobra sytuacja w budownictwie powoduje, że rośnie popyt na wyposażenie mieszkań. Ponadto wzrost gospodarczy i niskie stopy procentowe zachęcają do wymiany starego AGD na nowy.

Wskaźniki wyceny rynkowej, mimo wykazywanego wzrostu zysku, nie będą na koniec roku na atrakcyjnym poziomie. W tej sytuacji duże znaczenie ma komunikat spółki z 22 listopada. Wynika z niego, że Amica ma duże szanse na odzyskanie kwoty ponad 30 mln zł od upadłej firmy Mars, zajmującej się handlem sprzętem AGD. Kwota ta zrobiła duże wrażenie na inwestorach, bo bieżący zysk firmy to kilka milionów zł. Należy jednak wziąć pod uwagę, że z powodu sporu prawnego ta gotówka nie musi wpłynąć szybko.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Kilkunastoprocentowy wzrost rynku w ujęciu wartościowym potwierdza słuszność kolejnych inwestycji w Polsce światowych potentatów w branży. Pozycja Amiki nadal jest bardzo silna. Spółka szacuje, że ma ponad 16-procentowy udział w sprzedaży sprzętu AGD w naszym kraju. W poszczególnych segmentach, takich jak: kuchnie czy okapy ma pozycję lidera lub czołową. W innych (pralki, zmywarki) zwiększa swój udział, skutecznie konkurując z pozostałymi producentami.

Eksport liczony w euro w trzecim kwartale wzrósł o 11 proc., jednak jego udział (51,5 proc.) w przychodach skonsolidowanych ogółem spadł w porównaniu z pierwszym kwartałem. Wówczas wynosił 61,1 proc. Duże znacznie ma tu umocnienie złotego. Ponadto okresowo, na niektórych rynkach, dochodzi do wahań sprzedaży. Tak było m.in. na Ukrainie z powodu oczekiwania na wprowadzenie nowych stawek celnych. Prawie połowa eksportu Amiki idzie na Wschód, gdzie spółka z powodzeniem rozwija sprzedaż pod własną marką Hansa. Dzięki temu okresowo, tak jak w trzecim kwartale, zneutralizowany został 18-procentowy spadek obrotów na rynkach zachodnich.

Pozytywnie należy ocenić konsekwencję, z jaką firma realizuje projekt budowy nowej fabryki kuchenek w Rosji. Amica zdobyła finansowanie z EBOiR na ponad 25 mln USD, co zapewni 50 proc. inwestycji. Istotnym elementem strategii na rynkach wschodnich jest także rozbudowa sieci dystrybucji, między innymi w Czechach, Rumunii i w Bułgarii.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Robert Kurowski

Polecane