Xerox zmienia strategię w Polsce

Mariusz Zielke
23-01-2003, 00:00

Xerox, jeden z największych dostawców drukarko-kopiarek i bohater afer księgowych w USA, zmienia strategię w Polsce. Usługami dla poligrafii zajmie się spółka Xteam. Do firmy przyjdzie też nowy szef.

Na dzisiejszej konferencji prasowej Xerox, jeden z największych światowych dostawców drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych (drukarko-kopiarki), poinformuje o wyłączeniu części biznesu do firmy zewnętrznej — Xteam. Prezesem i właścicielem spółki jest Swapan Chaudhuri, dotychczasowy dyrektor generalny Xeroxa w Polsce. Jego miejsce na stanowisku szefa polskiego Xeroxa zajmie Sacha Laassiri.

— Przejęliśmy od Xeroxa sprzedaż systemów produkcyjnych do sektora wydawniczo-poligraficznego, który w Europie stanowi blisko 25 proc. naszej sprzedaży — mówi Swapan Chaudhuri.

Jego celem będzie osiągnięcie podobnego poziomu sprzedaży w Polsce. Wyłączenie na zewnątrz usług dla sektora poligraficznego ma pozwolić też na ograniczenie kosztów.

— Od kilku lat korporacja obniża koszty. Model wydzielenia części biznesu sprawdził się już w innych krajach, np. w Norwegii — mówi były szef Xerox Polska.

W 2002 r. Xerox osiągnął w Polsce około 137 mln zł przychodów. Swapan Chaudhuri liczy, że Xteam w 2003 r. zanotuje około 12 mln zł przychodów. Nowa spółka będzie wyłącznym przedstawicielem koncernu w tym segmencie w Polsce.

W ostatnich latach Xeroxowi nie wiedzie się najlepiej. Firma miała kłopoty w USA z powodu złego księgowania sprzedaży. Podobnie jak w przypadku energetycznego Enronu, od którego zaczęła się seria afer księgowych, także Xeroxowi prokuratura zarzuciła błędy w papierach. Śledztwo wykazało, że Xerox zawyżył dochody o 3 mld USD (9 mld zł). Firma zapłaciła 10 mln USD kary i zgodziła się poprawić wyniki za lata 1997-2001. W udziale w rynku spółka także nie zachwyca. W segmencie drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych jest daleko w tyle za dominującym HP.

— W 2002 r. Xerox Polska zwiększył obroty o 20 proc. Wzrost sprzedaży odnotowaliśmy we wszystkich grupach produktów — twierdzi Sergei Kusonski, szef marketingu Xerox Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Zielke

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Xerox zmienia strategię w Polsce