Z Hapipożyczek do cyfrowego Raiffeisena

opublikowano: 26-09-2021, 20:00

Pokaż swojego Facebooka, powiem ci, czy spłacisz kredyt. Start-up Self Learning Solutions prześwietli klientów smartfonowego banku, który wystartuje lada moment.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jacy fachowcy spotkali się przy okazji współpracy Raiffeisena z SLS
  • na podstawie jakich danych sztuczna inteligencja startupu ocenia wiarygodność kredytową

O tym, że austriacki Raiffeisen wraca do Polski z cyfrowym bankiem pisaliśmy w połowie sierpnia. Start operacyjny przewidziano na jesień. Rozruchowa oferta obejmie pożyczki gotówkowe do 100 tys. zł, udzielane wyłącznie online. Za rozwój banku nad Wisłą odpowiada Kamil Niewiatowski, a za ryzyko - Arkadiusz Kuźmiuk. Obaj wcześniej byli związani z grupą IPF Digital (należącą do brytyjskiej spółki International Personal Finance, znanej u nas głównie pod marką Provident), czyli właścicielem Hapipożyczek.

Kompetencje...

To niejedyne osoby z doświadczeniem zdobytym w tej grupie pożyczkowej, które obecnie wspierają digitalową bankowość Austriaków. Raiffeisen Centrobank (RCB), czyli właściciel znaku towarowego Raiffeisen Digital Bank (RDB), pod którym fintech będzie operował na polskim rynku, właśnie ogłosił współpracę z innym fintechem - Self Learning Solutions (SLS). Założyli go ponad trzy lata temu Karol Dziasek i Przemysław Kamiński. Pierwszy przed pójściem na swoje odpowiadał za ryzyko kredytowe Hapipożyczek, a wcześniej pełnił podobną rolę w GE Money Banku i Aliorze. Drugi był dyrektorem regionalnym IPF Digital, a przedtem kierował sprzedażą w Avivie.

Pieniądze zakopane w danych:
Pieniądze zakopane w danych:
OrderedDict([('mark', OrderedDict([('@id', 'mark-223a2ab9b23b9c3d5796c2b2a21ff5b5'), ('#text', 'Wie, jak mierzyć wiarygodność klienta tanio, efektywnie i bez konieczności sięgania po informacje z baz danych kredytowych.')])), ('#text', 'Self Learning Solutions, którym kierują Karol Dziasek i Przemysław Kamiński, analizuje dane z rozproszonych źródeł za pomocą algorytmów sztucznej inteligencji.')])
materiały prasowe

SLS dostarcza digitalowemu bankowi system do zarządzania ryzykiem w modelu SaaS (oprogramowanie jako usługa). Uściślając: jest to narzędzie do oceny wiarygodności klienta za pomocą algorytmów i przy użyciu setek różnych danych na jego temat, skracające proces scoringowy i przyspieszające decyzję o udzieleniu lub odmowie pożyczki.

...i biznes na czasie

- Światowe Forum Ekonomiczne podaje, że na początku 2020 r. na świecie były 44 zetabajty danych, a Seagate UK szacuje, że do 2025 r. będzie ich cztery razy więcej. Duża część może służyć do oceny zdolności i wiarygodności kredytowej - przybliża Karol Dziasek.

Chodzi o dane z obszarów takich jak aktywność w social mediach, na stronie internetowej, w smartfonie, informacje z bramek płatności, e-sklepów i kont bankowych, a także dane o geolokalizacji i migracji, o pracy i pracodawcy, o stanie zdrowia itd. Przedstawiciel SLS podkreśla, że zaczynają one wpływać na to, czy otrzymamy kredyt, pożyczkę lub ubezpieczenie.

Raiffeisen Centrobank nie jest pierwszym klientem fintechu, ale pierwszym bankiem w tym gronie. SLS ma siedzibę w Warszawie, zatrudnia dziewięć osób i dotychczas finansowało się samodzielnie. Założyciele rozglądają się już jednak za kapitałem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane