Czytasz dzięki

Z powodu koronawirusa 30 proc. Polaków bardziej kontroluje wydatki

  • PAP
opublikowano: 30-09-2020, 07:28

Prawie połowa Polaków nie odczuwa większych życiowych zmian z powodu koronawirusa, ale 30 proc. bardziej niż dotychczas kontroluje swoje wydatki, zwłaszcza mieszkańcy największych miast oraz osoby z wyższym wykształceniem - wynika z przekazanego PAP badania Santander Consumer Bank.

Jak przypomniano w publikacji Santander Consumer Banku, z danych GUS wynika, że w drugim kwartale PKB Polski, z powodu załamania konsumpcji i inwestycji, spadł o 8,2 proc. Według ankietowanych przez Santander Consumer Bank na potrzeby jesiennego raportu „Polaków portfel własny - czas zmian”, pandemia wpłynęła na zarządzanie naszymi finansami.

Poinformowano, że mimo negatywnych prognoz dotyczących wzrostu gospodarczego prawie połowa z nas deklaruje, że nie musiała podejmować większych, życiowych zmian w związku z pojawieniem się pandemii koronawirusa, ani ich nie planuje (48,3 proc.). W tej grupie przeważają osoby starsze (59 proc.) i niepobierające świadczenia z programu 500+ (51 proc.).

"Co trzeci Polak stara się oszczędzać pieniądze i mieć większą kontrolę nad swoimi wydatkami (30 proc.). Dotyczy to szczególnie osób z wyższym wykształceniem (39 proc.) i mieszkańców największych miast, takich jak Warszawa, Kraków czy Łódź (35 proc.)" - czytamy w komunikacie.

Jak napisano, bardziej skłonne do oszczędzania są kobiety. Niemal co trzecia Polka (35 proc.) przyznaje, że w czasie pandemii bardziej przygląda się temu na co przeznacza swoje środki. W przypadku mężczyzn ten odsetek wynosi 24 proc. Zauważono, że w przypadku co dziesiątego ankietowanego pandemia wywołała potrzebę przemeblowania lub remontu mieszkania, co zapewne miało związek z przejściem wielu firm na model pracy zdalnej (9,4 proc.). Takich zmian dokonywali głównie mieszkańcy wsi (12 proc.) oraz ankietowani z wyższym wykształceniem, którzy najczęściej mają możliwość pracy z domu (12 proc.).

Ponadto, 6,9 proc. badanych zdecydowało się na zakup dodatkowego sprzętu elektronicznego. Był to popularny wybór, zwłaszcza wśród rodziców pobierających świadczenie 500+ na dwoje lub więcej dzieci (25 proc.) oraz wśród 30-40-latków (kolejno 13 i 15 proc.).

Bank zapytał też Polaków o plany dotyczące poszerzenia ich kompetencji zawodowych podczas pandemii. Według badania obecna sytuacja popchnęła co czwartego z nas do poprawy swoich szans na rynku pracy (25,9 proc.), z czego 7,4 proc. ma jednak zamiar poradzić sobie z tą kwestią we własnym zakresie – korzystać z materiałów dostępnych w internecie lub w podręcznikach. W tej grupie przeważają 50-latkowie (16 proc.), osoby z wyższym wykształceniem (13 proc.) oraz zarabiający w okolicach 5 tys. zł (15 proc.).

Trochę mniej, bo 6,8 proc. chce zapisać się na kurs kompetencyjny lub szkolenie online. Zdaniem autorów raportu, zaskakujące jest to, że tą formą dokształcania najmniej są zainteresowane osoby w wieku 18-29 lat, które uchodzą za najbardziej zaznajomione z najnowszymi technologiami (3 proc.).

"Odwrotnie do większości ankietowanych, to właśnie najmłodsi mają też największą ochotę na wzięcie udziału w kursach stacjonarnych (13 proc.). Pozostałe grupy wiekowe w czasie pandemii wolą raczej unikać spotykania się w grupach. Łącznie chęć uczęszczania na kursy lub szkolenia stacjonarne zadeklarowało tylko 3,6 proc Polaków, w tym najmniej seniorów powyżej 60-roku życia (jedynie 1 proc.). O podniesieniu kompetencji zawodowych myśli 40 proc. ankietowanych przed trzydziestką i 38 proc. 50-latków" - czytamy.

Ogólnopolskie badanie, na potrzeby raportu "Polaków portfel własny – czas zmian", zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Banku przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS) na reprezentatywnej próbie dla ogółu dorosłej populacji Polski wynoszącej (N=1100 osób). Badanie realizowane było w dniach 17-21 sierpnia br. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych, wspomaganych komputerowo (CATI).

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane