Czytasz dzięki

Za 2,5 roku CCC chce być jak Nike dziś

opublikowano: 25-06-2020, 22:00

Liczy się nie tylko zarabianie pieniędzy, ale też to, w jaki sposób się zarabia. Polski obuwniczy gigant za punkt odniesienia wziął potentata zza oceanu

Tylko w tym miesiącu dostaliśmy dwie ankiety domów maklerskich dotyczącego tego, jak CCC wygląda pod względem ESG. Widzimy, że zainteresowanie tą tematyką gwałtownie rośnie. Mamy takich inwestorów, którzy wręcz zaczynają spotkania z nami od tych trzech literek — zaznaczył Marcin Czyczerski, prezes CCC podczas prezentacji strategii zrównoważonego rozwoju. ESG to rodzaj analizy pozafinansowej, uwzględniającej środowisko naturalne (E jak environmental), społeczną odpowiedzialność (S jak social responsibility) i ład korporacyjny (G jak governance). Oceny ESG wydaje spółkom m.in. amerykańska MSCI, będąca najważniejszym twórcą światowych indeksów. Pod względem ESG MSCI zainteresowała się kilkunastoma polskimi spółkami. Według ostatnich dostępnych danych CCC miało rating BBB (aktualny rating nie jest dostępny). Polska spółka chce, by w wyniku realizacji strategii zrównoważonego rozwoju do końca 2022 r. wzrósł on do poziomu A, czyli takiego, jaki ma obecnie Nike. O ile jednak ocena amerykańskiego potentata odzieży sportowej spadła w 2018 r. z AA, o tyle polska spółka była początkowo oceniana na BBB. Przedstawiona 25 czerwca 2020 r. strategia zrównoważonego rozwoju CCC jest częścią znanej już od stycznia strategii biznesowej. Zakłada ona, że w 2022 r. CCC osiągnie 8,5-9 mld zł przychodów, przy rentowności EBIT 8,5-9,5 proc. i rentowności netto 7-8 proc.

Marcin Czyczerski, prezes CCC
Zobacz więcej

Marcin Czyczerski, prezes CCC

— Celu na rok 2020 z pewnością nie uda się osiągnąć. Jednak nasze ambicje wyrażaliśmy w tej strategii w odniesieniu do roku 2022 i one wciąż są aktualne. Cały czas na horyzoncie mamy 7-8 proc. rentowności netto i w tym kierunku będziemy podążać. Potwierdzamy, że to jest nasz cel. Czujemy się z nim komfortowo, a nawet jeszcze bardziej komfortowo niż przed wybuchem pandemii. Jest kilka aspektów, które powodują, że jest on dzisiaj jeszcze bardziej wykonalny. Przede wszystkim siła e-commerce, w którym CCC jako grupa jest niezwykle mocna — zaznacza Marcin Czyczerski.

Mniej znaczy więcej

CCC podzieliło swoją strategię zrównoważonego rozwoju na cztery filary. Dotyczą one produktów, środowiska naturalnego pracowników i społeczeństwa. W dużej mierze podział ten jest jednak dość umowny, a poszczególne obszary się przenikają. Spółka chce skalkulować emisję gazów cieplarnianych i już w 2020 r. zredukować ją o 2 proc. względem roku 2019 na poziomie Scope 1 (emisja bezpośrednia) i Scope 2 (emisja pośrednia). Kolejne 3 pkt proc. chce do tego dorzucić w 2021 r., by w 2022 r. dodać jeszcze 2 pkt proc. Wtedy też chce mieć już zatwierdzone plany redukcji gazów cieplarnianych na poziomie Scope 3, czyli całego łańcucha dostaw. Równolegle mają się toczyć prace nad poprawą efektywności energetycznej.

W 2019 r. na parę sprzedanego obuwia CCC zużyło 4,10 KWh. Do 2022 r. energochłonność ma spadać w takim samym stopniu jak emisja gazów cieplarnianych na poziomie Scope 1 i 2. CCC nie ukrywa przy tym, że podejmowane działania mogą być również ruchem obronnym w kontekście ewentualnego wprowadzenia unijnego podatku węglowego (carbon tax) czy też ceł węglowych (carbon border tax).

— Podatki i cła węglowe mogą być wprowadzone na poziomie 100-200 EUR za tonę emisji dwutlenku węgla, więc warto wiedzieć, jaki ma się poziom emisji, i dbać o to, by był jak najniższy. To samo jeśli chodzi o opakowania plastikowe — mówi Marcin Czyczerski.

Że plany redukcji są niewielkie?

— Znacznie bardziej a m - bitnie i konkretniejest powiedzieć, że w ciągu dwóch lat zmieni się coś o 5 proc. niż w ciągu 30 czy 40 lat o 50 proc. Czegokolwiek by to dotyczyło — podkreśla Marcin Czyczerski. A w CCC ma dotyczyć również wzrostu udziału w wyrobach skórzanych surowców z garbarni dysponujących certyfikatem Leather Working Group z 15 proc. obecnie do 17 proc. już na koniec 2020 r. i o kolejne 2 pkt proc. w latach 2021 i 2022.

Recykling w cenie

Na jesieni CCC planuje wprowadzić na rynek pierwszą kolekcję Go For Nature, czyli „ekologiczną”. Ekologii nie utożsamia z zamianą skór na tworzywa sztuczne.

— Ekologiczność obuwia ma kilka aspektów. Chodzi przede wszystkim o projektowanie go w taki sposób, by używać do produkcji jak najwięcej surowców wtórnych, a gdy już wypadnie z obiegu, mogło być w jak najbardziej bezpieczny sposób zutylizowane i być może ponownie wykorzystane. To jest też kwestia zadbania o poziom i typ chemikaliów, które znajdują się w obuwiu, i minimalizowanie tych, które mimo że są dopuszczone, mogą być mniej korzystne od innych. To również kwestia odpowiedzialności w ramach certyfikacji skóry. Ogółem więc chodzi o pozyskiwanie surowców w sposób minimalizujący zużycie środowiska naturalnego. Na samym końcu może to być więcej produktów syntetycznych, jeśli spełniają odpowiednie warunki. Będziemy dbać o to, by produkt syntetyczny był również ekologiczny — tłumaczy Marcin Czyczerski.

Wzorem szwajcarskiej spółki — która biznesowo jest akurat kulą u nogi grupy — CCC rusza z pilotażowym projektem zbiórki zużytego obuwia. W 2019 r. Szwajcarzy zebrali go 530 ton. Po zakończeniu pilotażu w Polsce CCC zastanowi się nad celami dla naszego rynku. Już w 2019 r. ze sklepów CCC i eobuwie.pl zostały wycofane torby foliowe. W 2020 r. ruch ten ma być poszerzony na wszystkie marki grupy (np. Gino Rossi). Odsetek opakowań kartonowych nadających się do recyklingu ma w 2021 r. osiągnąć 70 proc., a rok później 80 proc. Spółka chce też lepiej przyjrzeć się warunkom, jakie panują u jej dostawców (audyty przeszło 45 ze 114) i równości płacowej pracowników ze względu na płeć. Wskaźnik Gender Pay Gap Ratio w CCC wynosi 14 proc., spółka zwraca uwagę, że prosty rachunek może być zaburzony przez staż pracy i przerwy związane z ciążą.

OKIEM EKSPERTA

Wschód i Zachód

ŁUKASZ WACHEŁKO, analityk Wood & Company

Zainteresowanie kwestiami ESG jest coraz większe. Zwłaszcza inwestorzy amerykańscy, ale też zachodnioeuropejscy zwracają uwagę na tę tematykę. Ich pytania są coraz bardziej dogłębne. Przy czym kryzys związany z COVID-19 zmienił nieco sentyment. Wyniki spółek są jednak ostatnio najważniejsze, ale nie raz organizowaliśmy konferencje spółek z inwestorami, podczas których społeczna odpowiedzialność była głównym tematem. O ile jednak za Zachodzie zainteresowanie inwestorów instytucjonalnych tą tematyką jest duże, to w naszym regionie dopiero zaczyna być widoczne. Różnica wynika z oczekiwań klientów, którzy powierzają funduszom swoje pieniądze.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane