Za nami najlepszy kwartał od 10 lat!

Maciej Zbiejcik,Adrian Boczkowski
opublikowano: 01-07-2009, 07:21

Pierwszy raz w historii w giełdowym zrywie blue chipy przegrywają z indeksem szerokiego rynku.

Drugi kwartał mocno zapisze się w pamięci inwestorów. I to bardzo pozytywnie, bo pierwszy raz od połowy 2007 r. wypadł na plusie. Niektórzy analitycy mówią nawet o początku nowej hossy. Od kwietnia WIG20 zyskał 23,2 proc., a indeks szerokiego rynku (WIG) — aż 26,6 proc. To najlepsze rezultaty od odpowiednio 2000 r. i 1999 r.! I to nie uwzględniając wysokich, tegorocznych dywidend wypłacanych przez niektóre spółki (np. TP). Gdyby nie tąpnięcie indeksów na finiszu wczorajszej sesji (nieoczekiwany spadek indeksu zaufania konsumentów w USA), to WIG wykonałby największy skok od 1996 r.

Czy to efekt "window dressingu", któremu pomagały niskie w ostatnich dniach obroty na GPW? Być może. Zarządzający krajowymi instytucjami chętnie odebraliby w końcu premie za wyniki, a same fundusze pochwaliły się stopą zwrotu w przekazach marketingowych. To jednak mogło jedynie wspomóc ogólny trend. Jeśli skala "strojenia okien" rzeczywiście była duża, to inwestorzy przekonają się o tym już od dzisiejszej sesji — indeksy zaczną się bowiem osuwać.

Nie zmienia to jednak faktu, że indeks blue chipów wzbił się mocniej niż w drugim kwartale w swojej 15-letniej historii jedynie cztery razy. WIG, który jest liczony od początku istnienia GPW, zaliczył mocniejsze kwartalne zwyżki tylko siedem razy i do tego głównie w pionierskim dla naszego rynku kapitałowego okresie. Należy pamiętać, że na początku lat 90. w wybiciu kursów mocno pomagała galopująca inflacja.

Więcej w środowym "Pulsie Biznesu".

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Maciej Zbiejcik,Adrian Boczkowski

Polecane