Zaczyna się ewolucja w analizie rynkowej

Marcin Zawiśliński
opublikowano: 28-01-2008, 00:00

Internet, konsulting, lokalne modyfikacje badań globalnych i łączenie różnych metod — oto nowości w badaniach rynkowych.

Branża badawcza próbuje wyjść naprzeciw potrzebom klientów

Internet, konsulting, lokalne modyfikacje badań globalnych i łączenie różnych metod — oto nowości w badaniach rynkowych.

Truizmem jest twierdzenie, że tempo rozwoju świata determinuje rozwój nowych technologii. Temu procesowi podlegają również badania rynkowe.

— Wyraźnym światowym trendem jest przechodzenie od badań offline do online z wykorzystaniem internetu i paneli internetowych, szczególnie w badaniach ilościowych — mówi dr Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia.

Tę metodę od lat wykorzystują badacze amerykańscy. Coraz częściej stosowana jest także w Europie Zachodniej. U nas dopiero zaczyna się upowszechniać.

— Jest tańsza i szybsza w realizacji, zwłaszcza kiedy mamy do zbadania określoną, mało liczną grupę docelową. Nie zawsze może być stosowana, kiedy chcemy zrealizować badania na całej populacji — przyznaje Agnieszka Sora, prezes GfK Polonia.

Lokalnie i treściwie

Niższe ceny takich badań nie wpływają na ogólne przychody branży. Po prostu wykonuje się ich więcej w ramach określonego budżetu.

— Ceny badań w Polsce zawsze były — na tle innych krajów — jednymi z niższych. Dlatego wybór badań online — jako alternatywy dla tradycyjnych metod — nie jest jeszcze, zwłaszcza w dużych koncernach, wyraźnym trendem — zauważa Adam Czarnecki.

Za to coraz częściej duże koncerny są skłonne do lokalnego modyfikowania swoich globalnych działań marketingowych.

— Pojawia się więcej reklam przeznaczonych na rynek lokalny, ponieważ reklamy globalne okazują się nieskuteczne — twierdzi Aleksandra Leis, prezes Ipsos.

Innym trendem, który pojawił się najpierw na Zachodzie, jest konsulting.

— Badacze rynku coraz częściej starają się wychodzić z roli „dostawców tabel”. Nie tylko realizują badania, ale także je interpretują i doradzają klientowi. Próbują pomagać firmom w rozwiązywaniu problemów marketingowych — wyjaśnia Jakub Antoszewski z MillwardBrown SMG/KRC.

Zmienia się także wielkość i forma raportów dostarczanych przez firmy badawcze klientom.

— Jeszcze 10 lat temu zleceniodawca otrzymywał raport z badania liczący 200 stron i był z tego bardzo zadowolony. Teraz liczy na 10-stronicowy raport, z którego jasno wynika, co ma zrobić — twierdzi Adam Czarnecki.

Budowy i fitness

Przedsiębiorcy oczekują też od badaczy konkretnych, jasno sformułowanych wniosków z przeprowadzonych badań i analiz. Tutaj może pomóc kolejny międzynarodowy trend: integrowanie różnych podejść i metod badawczych.

— W jednym badaniu łączy się podejście ilościowe z jakościowym, a także stosuje różne techniki zbierania danych. Na przykład część wywiadów przeprowadza się bezpośrednio, a część telefonicznie. Wyraźny jest też trend łączenia danych pochodzących z różnych źródeł, choćby z badań konsumenckich i z miejsc sprzedaży — tłumaczy Aleksandra Leis.

Kto najbardziej stawia na badania rynkowe? Na całym świecie — przede wszystkim sektor FMCG.

— W Polsce jednak coraz częściej badania robią też firmy z branży budowlanej. Chodzi o lokalizację osiedli mieszkaniowych, ich wygląd, rozwiązania architektoniczne, chemię budowlaną. Jeszcze kilka lat temu tego u nas nie było — zauważa Adam Czarnecki.

Po badania rynkowe coraz częściej sięga także branża usługowa: linie lotnicze, biura podróży, ośrodki spa, a nawet kluby fitness.

Zestawienie najwiĘkszych firm badawczych

Prezentujemy 20 firm, które osiągnęły najwyższe przychody ze sprzedaży w 2006 r. (wg audytu OFBOR). Dane z 2007 r. będą dostępne pod koniec lutego.

1. Millward Brown SMG/KRC

Bada media, sektor FMCG, AGD, usługi medyczne i rynek farmaceutyczny oraz sektor telekomunikacji. Przychody: 84,5 mln zł.

www.smgkrc.pl

2. AC Nielsen Polska

Bada rynki poszczególnych branż i określa pozycję swoich klientów. Przychody: 59,8 mln zł.

http://pl.acnielsen.com/

3. GfK Polonia

Zajmuje się badaniami rynkowymi i dostarczaniem informacji niezbędnych do prowadzenia działań marketingowych w poszczególnych sektorach gospodarki. Przychody: 53,1 mln zł.

www.gfk.pl

4. Pentor Research International

Specjalizuje się w badaniach ad hoc — zarówno rynku, jak i opinii publicznej. Przychody: 39,6 mln zł.

www.pentor.pl

5. Ipsos Polska

Część międzynarodowej grupy marketingowej, specjalizuje się w badaniach marketingowych, reklamy, satysfakcji i lojalności konsumentów oraz badaniach opinii. Przychody: 38,7 mln zł.

www.ipsos.pl

6. TNS OBOP (Ośrodek Badania Opinii Publicznej)

Prowadzi badania trackingowe marek i reklam, satysfakcji klientów i pracowników oraz badania rynku mediów. Przychody: 36,7 mln zł.

www.tns-global.pl

7. IQS and Quant Group

Oferuje pełen zakres usług badawczych, specjalizuje się w badaniach rynku farmaceutycznego. Przychody: 24,2 mln zł.

www.iqs-quant.com.pl

8. Synovate

Polski oddział międzynarodowej firmy, prowadzi badania rynku i opinii społecznej. Przychody: 17,2 mln zł.

www.synovate.com

9. PBS DGA

Zajmuje się badaniami rynku, marek, monitoringiem cen oraz badaniem opinii publicznej. Przychody: 16,7 mln zł.

www.pbsdga.pl

10. AGB Nielsen Media Research

Bada oglądalność 180 stacji telewizyjnych, w tym programów i bloków reklamowych w 39 stacjach. Przychody: 14,2 mln zł.

www.agbnielsen.pl

11. Membr International Poland

Prowadzi badania rynkowe branży FMCG. Przychody: 12,7 mln zł.

www.membr.com

12. 4P research mix

Zajmuje się głównie badaniami potrzeb konsumenta dla tworzenia nowych produktów, badaniem i rozwijaniem koncepcji produktowych i pozycjonowania marki. Przychody: 8,6 mln zł.

www.4prm.com

13. ARC Rynek i Opinia

Prowadzi badania marketingowe i sondaże opinii publicznej oraz badania międzynarodowe. Przychody: 7,6 mln zł.

www.arc.com.pl

14. ASM Centrum Analiz i Badań Rynku

Jej klientami są firmy, które chcą uzyskać wiedzę na temat rynków, na jakich działają. Przychody: 7,5 mln zł.

www.asm-poland.com.pl

15. Expert-Monitor

Prowadzi ilościowe i jakościowe badania mediów oraz monitoring reklam. Przychody: 7,5 mln zł.

www.expert-monitor.pl

16. IMAS International

Część międzynarodowej sieci badającej rynek i opinię publiczną. Przychody: 4,6 mln zł.

www.imas.pl

17. ABR Sesta

Głównym obszarem jej działań są badania wspierające proces tzw. category management, badanie cen i zachowań klienta. Przychody: 4,4 mln zł.

http://sesta.pl

18. Centrum Badań Marketingowych Indicator

Prowadzi badania realizowane techniką ankieterskich wywiadów osobistych i telefonicznych oraz badania jakościowe. Przychody: 3,6 mln zł.

www.indicator.com.pl

19. Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS)

Wykonuje badania sondażowe dotyczące opinii społecznej na temat problemów społeczno-politycznych i gospodarczych. Przychody: 2,7 mln zł.

www.cbos.pl

20. Target Group

Zajmuje się badaniami marketingowymi z zakresu business-to-business i business-to-consumer. Przychody: 2,6 mln zł.

www.targetgroup.pl

opr. Michalina Preisner

Marcin Zawiśliński

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Zawiśliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu