Zaczynają się duże kłopoty kadrowe

MIB
opublikowano: 07-04-2011, 00:00

Brakuje kierowców. Pracodawcy z branży transportowej już mają problemy z pracownikami. A będzie jeszcze gorzej.

Brakuje kierowców. Pracodawcy z branży transportowej już mają problemy z pracownikami. A będzie jeszcze gorzej.

Coraz trudniej zatrudnić profesjonalnego kierowcę. Prawdziwe problemy ze znalezieniem wykwalifikowanych kierowców dopiero się jednak zaczną. Jak wynika z danych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji liczba wydanych nowych praw jazdy kategorii C i D znacząco spadała w ubiegłym roku. W 2009 r. wydano ponad 114 tys. takich dokumentów. W 2010 już tylko 75,5 tys. To złe wieści dla transportowców, którzy w 2010 r. zamieścili w serwisie Pracuj.pl ponad 1,6 tys. propozycji pracy dla kierowców. Dziś aktualnych ofert jest ponad 300 i w większości dotyczą pracy dla kierowców w transporcie międzynarodowym.

Zdaniem ekspertów z Pracuj.pl ofert będzie przybywać. Tylko w dwóch pierwszych miesiącach 2011 r. liczba propozycji na Pracuj.pl dla specjalistów z tego sektora wyniosła prawie 2,8 tys., czyli o prawie 65 proc. więcej niż w tym samym okresie 2010 r.

Oprócz kierowców z prawem jazdy kategorii C+E najczęściej szukano spedytorów. Duże zapotrzebowanie było także na pracowników magazynów, w tym kierowników. Ponadto, poszukiwano logistyków (specjaliści i kierownicy), specjalistów ds. eksportu, rozliczeń magazynowych, zarządzania zaopatrzeniem oraz kierowników i specjalistów ds. zakupów.

Pracy w branży TSL przybywa. Niestety nie rosną zarobki. Według danych Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, przeprowadzonego przez firmę Sedlak Sedlak, mediana wynagrodzenia całkowitego osób pracujących w działach logistyki i transportu wyniosła w zeszłym roku 3,4 tys. zł brutto. Było to o ponad 30 proc. mniej niż w działach o najwyższych poziomach płac, czyli IT oraz finansach i controllingu.

W TSL najlepiej opłacani są dyrektorzy ds. logistyki. Mediana ich wynagrodzenia to 11 tys. zł brutto, przy czym 25 proc. otrzymywało pensję powyżej 17 tys. zł brutto. Kierownicy ds. logistyki otrzymywali już jednak średnio o 49 proc. niższe wynagrodzenie (5,59 tys. zł brutto), a najniżej opłacanymi pracownikami byli operatorzy wózków widłowych (2,16 tys. zł brutto) oraz kierowcy — dostawcy (2,1 tys. zł brutto). Poszukiwani przez pracodawców kierowcy w ruchu międzynarodowym mogli liczyć na około 3 tys. zł brutto.

Wynagrodzenia pracowników działów TSL na poszczególnych szczeblach (w zł)

Stanowiska 1 2 3

dyrektor ds. logistyki 7 900 11 000 17 000

kierownik ds. logistyki 4 000 5 590 8 000

kierownik magazynu 2 800 3 750 5 080

specjalista ds. logistyki 2 770 3 500 4 520

Dyspozytor 2 713 3 400 4 200

specjalista ds. floty samochodowej 2 870 3 400 4 500

Brygadzista w dziale logistyki 2 600 3 200 3 800

specjalista ds. magazynowych 2 200 2 900 3 619

dyżurny ruchu 2 000 2 880 3 600

kierowca samochodu ciężarowego/TIR 2 000 2 650 3 550

kierowca autobusu 2 000 2 600 3 389

pracownik szeregowy w dziale logistyki 1 765 2 500 3 308

kierowca kat. B 1 700 2 400 3 000

magazynier 1 800 2 300 2 830

operator wózka widłowego 1 770 2 169 2 840

kierowca — dostawca (vanseller) 1 600 2 100 2 700

1 — 25% zarabia poniżej; 2 — mediana; 3 — 25% zarabia powyżej

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MIB

Polecane