Zadbaj o swoją reputację w sieci

DCZ
opublikowano: 03-09-2010, 00:00

Zanim wyrazisz opinię o szefie lub umieścisz swoje zdjęcie w Internecie, dobrze się zastanów.

Zanim wyrazisz opinię o szefie lub umieścisz swoje zdjęcie w Internecie, dobrze się zastanów.

Aż 43 proc. europejskich tzw. rekruterów sprawdza kandydatów w internecie przed wysłaniem im zaproszenia na wstępną rozmowę. A 23 proc. osób odpowiedzialnych za HR odrzuciło czyjąś kandydaturę ze względu na nieodpowiednie komentarze lub zdjęcia w serwisach społecznościowych, na blogach itp.

Nie tylko pracodawcy

Wielu internautów błędnie uważa, że rekonesans HR-owców w sieci dotyczy osób rekrutowanych na wysokie stanowiska, np. w korporacjach. Tymczasem zdarza się, że nawet o otrzymaniu nisko płatnej posady, np. w dużym sklepie sportowym, decyduje profil w Naszej Klasie. Odpowiedzialny za rekrutację menedżer sklepu, mając do wyboru trzy osoby o podobnych kwalifikacjach, wybierze tę, która nie umieszcza w internecie zdjęć z imprez towarzyskich.

To, jak ktoś się prezentuje w sieci, jest zresztą istotne nie tylko z punktu widzenia potencjalnych pracodawców. Jak zauważa Russell E. Perry, prezes firmy, która jest właścicielem wyszukiwarki 123people, użytkownicy szukają w internecie przede wszystkim informacji o swoich partnerach biznesowych i współpracownikach. Prawie 20 proc. użytkowników 123people wyszukuje informacje o znajomych, 11 proc. monitoruje opinie o sobie samych, a około 2 proc. sprawdza informacje o swoich małżonkach.

Zrób to sam

Statystyki 123people znalazły potwierdzenie w wynikach badań Pew Research Center, według których ponad 30 proc. internautów szuka w sieci informacji o ludziach, z którymi pracuje, i o konkurencji. Dlatego coraz większa na świecie jest świadomość konieczności mądrego zarządzania swoimi danymi w sieci. 65 proc. dorosłych użytkowników internetu ogranicza dostęp do swoich profili ludziom, których nie zna. 56 proc. wykasowało z list kontaktów osoby, które zna niewystarczająco lub ograniczyła im dostęp do profilu. 36 proc. kasuje niektóre swoje komentarze i usuwa tag ze swoim imieniem ze zdjęć, na których nie chcą być oglądani.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Jednak zdaniem Russell E. Perry, w Polsce taka świadomość jest wciąż niewielka. Dział Customer Support 123people otrzymuje prośby o usunięcie niewygodnych treści na swój temat z wyszukiwarki od użytkowników, którzy nie rozumieją, że niechciane treści należy usuwać u od razu u źródła.

Jak postępować w czasach permanentnej inwigilacji

Sprawdź, co mówią o tobie wyszukiwarki (uniwersalne, jak Google czy Yahoo, oraz ludzi, jak 123people). Jeżeli znajdziesz treści, które, twoim zdaniem, mogą ci szkodzić — usuń je u administratora strony.

Przejrzyj swoje zdjęcia na Naszej Klasie i na Facebooku. Usuń te, które przedstawiają cię w sytuacjach dwuznacznych. Usuń też tagi ze swoim nazwiskiem z niepożądanych fotografii znajomych.

Wchodząc w ustawienia prywatności, ogranicz dostęp do swojego profilu wszystkim tym, których dobrze nie znasz, a przede wszystkim — osobom z twojego otoczenia zawodowego.

Pokasuj ze swojego profilu wszystkie nieodpowiednie komentarze i linki, również umieszczone przez inne osoby.

Regularnie monitoruj informacje na swój temat w internecie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DCZ

Polecane